Ads Top

Nieuwe ronde bouw station Breda

De bouw van het parkeerdek boven de sporen op station Breda schuift in het weekend van 9 en 10 augustus weer een stap op naar het zuiden. Dit betekent dat vanaf maandag de sporen 5, 4 en 3 buiten gebruik worden gesteld en treinen vanaf andere perrons vertrekken. Reizigers worden daarom geadviseerd voor vertrek de reisplanner te raadplegen op www.ns.nl.

Het parkeerdek is een onderdeel van het nieuwe station in Breda dat wordt gebouwd in opdracht van NS, gemeente Breda en ProRail. Het dek verbindt de noord- en zuidzijde van het station met elkaar en biedt plaats aan 720 auto's. Tegelijkertijd vormt het een overkapping voor de reizigers die op de perrons staan te wachten.

In het eerste weekend van september gaat er nog een hele grote verandering plaatsvinden. De bouw van het station verplaatst zich dan van het noorden naar het zuiden. De entree aan de centrumzijde gaat dicht en mensen kunnen voor het eerst naar de perrons via de nieuwe entree aan de noordzijde. Hier openen ook diverse nieuwe winkels en horecagelegenheden hun deuren.
Reizigers aan de centrumzijde kunnen de perrons alleen nog bereiken via de tijdelijke loopbrug. Daarom adviseren we mensen die slecht ter been zijn of veel spullen bij zich hebben, gebruik te maken van de entree aan de noordzijde. Hier zijn op- en neergaande roltrappen en liften naar alle perrons.

NS, ProRail en de gemeente Breda bouwen in Breda naar eigen zeggen een uniek station. Werken, wonen, winkelen en reizen worden in één gebouw geïntegreerd. Het nieuwe station telt straks zes sporen, drie perrons, een busstation, 22.000 vierkante meter kantoorruimte en 150 woningen. Op het dak komt bovendien een parkeerplaats voor 720 auto's en in de ondergrondse passage zit 9000 vierkante meter aan winkelruimte. Met al die voorzieningen brengt Breda Centraal mensen bij elkaar in een omgeving die past bij de allure van een hogesnelheidslijn.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.