DB komt niet terug op besluit nachttrein Praag
De Deutsche Bahn komt niet terug op het besluit om de nachttrein van Amsterdam naar Praag en Kopenhagen te schrappen. Dat heeft de DB laten weten in een reactie op de bijna 2500 handtekeningen die Rover eerder deze maand heeft aangeboden. DB stelt dat de trein te verlieslijdend is. Per december is de nachttrein tussen Amsterdam en Kopenhagen, Praag en Warschau opgeheven. Rover startte een petitie die door bijna 2500 reizigers werd ondertekend. Het kon de trein niet redden.
'Anno 2015 zijn goede verbindingen tussen Europese hoofdsteden een noodzaak. De comfortabele nachttrein is daarbij een prima alternatief voor milieubelastende vliegreizen, doordat er geen kostbare tijd overdag verloren gaat. Rover heeft dan ook met verbazing kennisgenomen uw besluit de nachttrein vanuit Amsterdam op te heffen', schrijft Rover in een verzoek aan de Deutsche Bahn om het besluit te heroverwegen.
DB toont begrip voor het protest maar is niet van plan op het besluit terug te komen. “Het nachtvervoer per trein is al jaren achtereen verliesgevend, het verlies liep in 2013 in de vele tientallen miljoenen. In totaal staan tegenover de al jaren voortdurend stijgende exploitatiekosten duidelijk te geringe inkomsten” verklaart DB. “Bovendien bereiken veel rijtuigen in de komende tijd hun maximale levensduur. Op basis van de voortdurend verliesgevende situatie kunnen er binnen het nachttreinbedrijf geen investeringen in nieuwe rijtuigen worden gedaan”.
Volgens DB is het schrappen van minder rendabele verbindingen een essentiële stap om de overige verbindingen in stand te houden. Niet heel verrassend stelt het bedrijf zich vooral te willen concentreren op de lijnen waar grote vraag naar is.
'Anno 2015 zijn goede verbindingen tussen Europese hoofdsteden een noodzaak. De comfortabele nachttrein is daarbij een prima alternatief voor milieubelastende vliegreizen, doordat er geen kostbare tijd overdag verloren gaat. Rover heeft dan ook met verbazing kennisgenomen uw besluit de nachttrein vanuit Amsterdam op te heffen', schrijft Rover in een verzoek aan de Deutsche Bahn om het besluit te heroverwegen.
DB toont begrip voor het protest maar is niet van plan op het besluit terug te komen. “Het nachtvervoer per trein is al jaren achtereen verliesgevend, het verlies liep in 2013 in de vele tientallen miljoenen. In totaal staan tegenover de al jaren voortdurend stijgende exploitatiekosten duidelijk te geringe inkomsten” verklaart DB. “Bovendien bereiken veel rijtuigen in de komende tijd hun maximale levensduur. Op basis van de voortdurend verliesgevende situatie kunnen er binnen het nachttreinbedrijf geen investeringen in nieuwe rijtuigen worden gedaan”.
Volgens DB is het schrappen van minder rendabele verbindingen een essentiële stap om de overige verbindingen in stand te houden. Niet heel verrassend stelt het bedrijf zich vooral te willen concentreren op de lijnen waar grote vraag naar is.
Geen opmerkingen: