15 december start dienstregeling 2020
Zondag 15 december start NS de dienstregeling 2020. De 1,3 miljoen dagelijkse treinreizigers kunnen te maken krijgen met andere vertrek- en aankomsttijden. Meer dan 50.000 reizigers krijgen een kortere reistijd, terwijl iets minder dan 5.000 reizigers een langere reistijd krijgen. Voor 95 procent van de reizigers verandert de reis nauwelijks.
Voor Sprinterreizigers uit Noord-Nederland wordt de reistijd korter. Met name in Midden-Nederland kan NS meer treinen gaan rijden. In de Randstad zijn een aantal drukke spitstrajecten inmiddels vol, waardoor de dienstregeling hier dit jaar niet uitgebreid kan worden. Reizigers kunnen hun nieuwe treintijden nu al checken. De NS reisplanner is volledig bijgewerkt.
NS verbetert de bereikbaarheid van Noord-Nederland de komende jaren stapsgewijs. 2020 is daarvoor een tussenstap. Friese Sprinterreizigers zijn, door de nieuwe snellere Sprinter, 1 tot 4 minuten eerder op bestemming. Door de verbeterde overstap in Meppel, zijn zij 7 minuten sneller in Zwolle en zelfs een kwartier sneller in de Randstad. Nadeel hiervan is wel dat de overstap tussen de Friese en Gronings-Drentse Sprinters voor een kleine groep reizigers langer wordt. Groningse en Drentse Sprinterreizigers zijn door de nieuwe Sprinter 1 tot 4 minuten sneller in Zwolle.
Tussen Amersfoort en Utrecht verhoogt NS het aantal Intercity’s van vier naar zes per uur. Hierdoor kunnen we de kans op een zitplaats voor het groeiende aantal reizigers op deze lijn verhogen. In de spits gaat NS meer treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort: in de ochtend vier naar Amersfoort en in de avond vier naar Harderwijk. Reizigers zijn hiermee 10 minuten eerder op bestemming. Deze extra spitstreinen geven in Amersfoort een goede aansluitingen op de Intercity’s richting Utrecht Centraal en Schiphol Airport, waardoor de verbinding hier tot een halfuur korter kan worden.
In de zomerperiode van juni, juli en augustus breidt NS het aantal treinen naar Zandvoort aan Zee uit van 4 naar 6 treinen per uur. In de andere maanden blijft dat 2. Zo wil NS grote aantallen zonliefhebbers naar het strand kunnen brengen. De twee reguliere Sprinters rijden vanaf Amsterdam Centraal. De vier extra strandtreinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort met goede aansluitingen in Haarlem.
De Intercityverbinding tussen Dordrecht en Eindhoven keert terug en gaat 4 keer per dag rijden. Deze aanpassing is van belang omdat de treinen van Den Haag naar Eindhoven niet meer in Dordrecht stopt. Deze rijdt sinds vorig jaar via de snellere HSL.
Drie stations wijzigen per 15 december van naam. Delft Zuid wordt Delft Campus, Amersfoort wordt Amersfoort Centraal en Eindhoven wijzigt in Eindhoven Centraal.
Voor Sprinterreizigers uit Noord-Nederland wordt de reistijd korter. Met name in Midden-Nederland kan NS meer treinen gaan rijden. In de Randstad zijn een aantal drukke spitstrajecten inmiddels vol, waardoor de dienstregeling hier dit jaar niet uitgebreid kan worden. Reizigers kunnen hun nieuwe treintijden nu al checken. De NS reisplanner is volledig bijgewerkt.
NS verbetert de bereikbaarheid van Noord-Nederland de komende jaren stapsgewijs. 2020 is daarvoor een tussenstap. Friese Sprinterreizigers zijn, door de nieuwe snellere Sprinter, 1 tot 4 minuten eerder op bestemming. Door de verbeterde overstap in Meppel, zijn zij 7 minuten sneller in Zwolle en zelfs een kwartier sneller in de Randstad. Nadeel hiervan is wel dat de overstap tussen de Friese en Gronings-Drentse Sprinters voor een kleine groep reizigers langer wordt. Groningse en Drentse Sprinterreizigers zijn door de nieuwe Sprinter 1 tot 4 minuten sneller in Zwolle.
Tussen Amersfoort en Utrecht verhoogt NS het aantal Intercity’s van vier naar zes per uur. Hierdoor kunnen we de kans op een zitplaats voor het groeiende aantal reizigers op deze lijn verhogen. In de spits gaat NS meer treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort: in de ochtend vier naar Amersfoort en in de avond vier naar Harderwijk. Reizigers zijn hiermee 10 minuten eerder op bestemming. Deze extra spitstreinen geven in Amersfoort een goede aansluitingen op de Intercity’s richting Utrecht Centraal en Schiphol Airport, waardoor de verbinding hier tot een halfuur korter kan worden.
In de zomerperiode van juni, juli en augustus breidt NS het aantal treinen naar Zandvoort aan Zee uit van 4 naar 6 treinen per uur. In de andere maanden blijft dat 2. Zo wil NS grote aantallen zonliefhebbers naar het strand kunnen brengen. De twee reguliere Sprinters rijden vanaf Amsterdam Centraal. De vier extra strandtreinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort met goede aansluitingen in Haarlem.
De Intercityverbinding tussen Dordrecht en Eindhoven keert terug en gaat 4 keer per dag rijden. Deze aanpassing is van belang omdat de treinen van Den Haag naar Eindhoven niet meer in Dordrecht stopt. Deze rijdt sinds vorig jaar via de snellere HSL.
Drie stations wijzigen per 15 december van naam. Delft Zuid wordt Delft Campus, Amersfoort wordt Amersfoort Centraal en Eindhoven wijzigt in Eindhoven Centraal.
Geen opmerkingen: