Eerste experiment automatische treinpiloot geslaagd
Vannacht reed de eerste NS-trein met een automatische treinpiloot op de Hanzelijn. In deze Sprinter van het type SNG is een computerunit geplaatst die communiceert met het besturingssyteem van de trein. Het systeem deed wat de bedoeling was: volgens een geprogrammeerde dienstregeling zelfstandig tractie geven, remmen en halteren op de juiste plek langs het perron.
Het experiment vond plaats onder automatiseringsniveau 2 (GoA 2) waarbij de machinist in de cabine aanwezig is om bij te sturen en in te grijpen als dat nodig is.
NS kijkt tevreden terug op het eerste experiment dat waardevolle inzichten en data opleverde. DE trein vertrok op tijd en kwam op tijd aan in Dronten op de vooraf ingesteld plek langs het perron. Marjan Rintel, directeur NS Operatie: “Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor NS kan betekenen.”
De komende maanden volgen meer experimenten waarin we verschillende testscenario’s uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het anticiperen op ander treinverkeer en het rij- en remgedrag bij gladde sporen.
Het experiment vond plaats onder automatiseringsniveau 2 (GoA 2) waarbij de machinist in de cabine aanwezig is om bij te sturen en in te grijpen als dat nodig is.
NS kijkt tevreden terug op het eerste experiment dat waardevolle inzichten en data opleverde. DE trein vertrok op tijd en kwam op tijd aan in Dronten op de vooraf ingesteld plek langs het perron. Marjan Rintel, directeur NS Operatie: “Dit is de eerste en belangrijke stap. We leren hiervan en doen ervaring op voor wat een automatische treinpiloot voor NS kan betekenen.”
De komende maanden volgen meer experimenten waarin we verschillende testscenario’s uitvoeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het anticiperen op ander treinverkeer en het rij- en remgedrag bij gladde sporen.
Geen opmerkingen: