NS sluit rampjaar af
De coronacrisis heeft NS hard geraakt. Waar 2019 een topjaar was met een hoge reizigerswaardering en een nettoresultaat van 215 miljoen euro, sluit NS coronajaar 2020 af met een nettoverlies van 2,6 miljard.
Dat komt met name door bijzondere waardeverminderingen en een voorziening voor verlieslatende contracten ter grootte van 2,3 miljard (waarvan 2 miljard non-cash). Ondanks de grote impact van de crisis konden reizigers afgelopen jaar rekenen op een betrouwbare dienstverlening in de trein en op het station.
Door de coronapandemie kopen minder reizigers een kaartje, pauzeren reizigers hun abonnement en neemt de verkoop in de winkels op stations af. NS verwacht dat het op zijn vroegst pas in 2025 terug is op het reizigersniveau van 2019.
Dat komt met name door bijzondere waardeverminderingen en een voorziening voor verlieslatende contracten ter grootte van 2,3 miljard (waarvan 2 miljard non-cash). Ondanks de grote impact van de crisis konden reizigers afgelopen jaar rekenen op een betrouwbare dienstverlening in de trein en op het station.
Door de coronapandemie kopen minder reizigers een kaartje, pauzeren reizigers hun abonnement en neemt de verkoop in de winkels op stations af. NS verwacht dat het op zijn vroegst pas in 2025 terug is op het reizigersniveau van 2019.
Geen opmerkingen: