Vier treinen per uur in de spits tussen Leiden en Utrecht
Wie tussen Leiden en Utrecht reist, kan vanaf eind dit jaar in en rond de spits elk kwartier de trein pakken. Met twee extra sprinters per uur in en rond de spits (van circa 6.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 20.00 uur) wordt de trein voor veel mensen aantrekkelijker.
Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werken de provincie Zuid-Holland, ProRail en de betrokken gemeentes aan diverse maatregelen rondom het spoor en aan de veiligheid van de verschillende overwegen. Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van Bodegraven-Reeuwijk en ProRail regiodirecteur Helga Cuijpers vandaag de samenwerking.
Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk worden verschillende overwegen aangepast. Hierbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen. Zo past de gemeente de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. ProRail verkort vervolgens de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg.
Bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg past ProRail de perronopgangen aan voor een veiligere looproute voor reizigers vanaf het perron. Bij de overweg aan de Prinsendijk (achter Fort Wierickerschans) realiseert de gemeente een passeerhaven en bij de overweg aan de Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en rijbaan.
Ook heft ProRail 2 openbare onbewaakte overwegen op. De Vlietkade in Bodegraven krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke in Nieuwerbrug komt er een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor.
Om de extra treinen te kunnen laten rijden, werken de provincie Zuid-Holland, ProRail en de betrokken gemeentes aan diverse maatregelen rondom het spoor en aan de veiligheid van de verschillende overwegen. Met het zetten van een handtekening op een bouwbord bekrachtigden gedeputeerde Frederik Zevenbergen, wethouder Inge Nieuwenhuizen van Bodegraven-Reeuwijk en ProRail regiodirecteur Helga Cuijpers vandaag de samenwerking.
Binnen de gemeente Bodegraven-Reeuwijk worden verschillende overwegen aangepast. Hierbij gaat het vooral om het veiliger maken van de spoorwegovergangen en het opheffen van onbewaakte overwegen. Zo past de gemeente de verkeerssituatie bij de overweg op de Goudseweg aan om filevorming op de spooroverweg te voorkomen en om een veiligere verkeerssituatie voor fietsers te creëren. ProRail verkort vervolgens de tijd dat de spoorbomen bij de overweg Goudseweg gesloten zijn. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer op de overweg.
Bij de overweg aan de Oud Bodegraafseweg past ProRail de perronopgangen aan voor een veiligere looproute voor reizigers vanaf het perron. Bij de overweg aan de Prinsendijk (achter Fort Wierickerschans) realiseert de gemeente een passeerhaven en bij de overweg aan de Molendijk in Nieuwerbrug komt een hek tussen het fietspad en rijbaan.
Ook heft ProRail 2 openbare onbewaakte overwegen op. De Vlietkade in Bodegraven krijgt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet waardoor het wandelpad in stand blijft. Voor het voetpad bij de Dubbele Wiericke in Nieuwerbrug komt er een alternatief wandelpad ten noorden van het spoor.
Geen opmerkingen: