Den Haag Hollands Spoor: verbeterde service, breder winkelaanbod én beter toegankelijk
De stationshal van station Den Haag Hollands Spoor is flink vernieuwd. NS en HTM hebben samen een servicewinkel geopend en het station heeft nu een AH to go. Daarnaast is de Starbucks onder handen genomen en vandaag opnieuw geopend. Verder heeft ProRail een nieuwe lift en trap gebouwd naar perron 1, waarmee de toegankelijkheid van alle perrons gewaarborgd is.
Begin 2024 is begonnen met het vervangen en verplaatsen van de winkelpuien in de stationshal. Deze zijn nu voorzien van automatische schuifdeuren waardoor het energieverbruik van de winkels lager wordt. Daarnaast is het metalen plafond onder het balkon bij de ingang gerenoveerd en verhoogd. De kaartautomaten zijn naar de zijkant verplaatst. De stationshal oogt nu overzichtelijker en er zijn geen donkere ruimtes of hoeken meer.
Vanuit de nieuwe OV Service & Tickets werken de Haagse tram- en busvervoerder (HTM) en NS samen vanuit één ruimte om reizigers van service en informatie te voorzien. Daarnaast kunnen reizigers hier een kaartje kopen of abonnement afsluiten. Dit kunnen ze zelf doen maar ook bij de balie regelen. En natuurlijk kan men hier ook hulp en informatie krijgen.
In de stationshal van Den Haag HS is nu een AH to go gekomen, dit is de 48e op een station. Een mijlpaal omdat NS dit jaar al 25 jaar samenwerkt met AH op stations. Deze winkel is een belangrijke toevoeging voor reizigers op dit drukke station die voortaan makkelijk en snel iets kunnen halen. En de keuze is groot. Of je nu haast hebt voor de trein, een snelle lunch wilt scoren of gewoon iets lekkers zoekt voor onderweg.
ProRail heeft een lift gebouwd naar spoor 1 zodat iedereen voortaan ook vanaf dit perron zelfstandig met de trein kan reizen. Dus ook als je reist met een kinderwagen, bagage of als je een lichamelijke beperking hebt. Daarnaast zijn de in- en uitcheckpoorten verplaatst om zo de nieuwe trap en nieuwe lift van spoor 1 pas ná inchecken bereikbaar te maken. De oude trap zat aan de westzijde van de stationstunnel. Deze is verplaatst naar de oostzijde van de tunnel, op de plek waar vroeger de Broodzaak zat. De nieuwe lift zit ook in deze hoek.
Ook de komende jaren voert ProRail nog verschillende werkzaamheden uit op Den Haag HS. In 2025 worden perronkappen onderhouden en telecominstallaties vervangen. In 2026 worden roltrappen en een deel van de vloertegels, wandtegels en het plafond vervangen.
Begin 2024 is begonnen met het vervangen en verplaatsen van de winkelpuien in de stationshal. Deze zijn nu voorzien van automatische schuifdeuren waardoor het energieverbruik van de winkels lager wordt. Daarnaast is het metalen plafond onder het balkon bij de ingang gerenoveerd en verhoogd. De kaartautomaten zijn naar de zijkant verplaatst. De stationshal oogt nu overzichtelijker en er zijn geen donkere ruimtes of hoeken meer.
Vanuit de nieuwe OV Service & Tickets werken de Haagse tram- en busvervoerder (HTM) en NS samen vanuit één ruimte om reizigers van service en informatie te voorzien. Daarnaast kunnen reizigers hier een kaartje kopen of abonnement afsluiten. Dit kunnen ze zelf doen maar ook bij de balie regelen. En natuurlijk kan men hier ook hulp en informatie krijgen.
In de stationshal van Den Haag HS is nu een AH to go gekomen, dit is de 48e op een station. Een mijlpaal omdat NS dit jaar al 25 jaar samenwerkt met AH op stations. Deze winkel is een belangrijke toevoeging voor reizigers op dit drukke station die voortaan makkelijk en snel iets kunnen halen. En de keuze is groot. Of je nu haast hebt voor de trein, een snelle lunch wilt scoren of gewoon iets lekkers zoekt voor onderweg.
ProRail heeft een lift gebouwd naar spoor 1 zodat iedereen voortaan ook vanaf dit perron zelfstandig met de trein kan reizen. Dus ook als je reist met een kinderwagen, bagage of als je een lichamelijke beperking hebt. Daarnaast zijn de in- en uitcheckpoorten verplaatst om zo de nieuwe trap en nieuwe lift van spoor 1 pas ná inchecken bereikbaar te maken. De oude trap zat aan de westzijde van de stationstunnel. Deze is verplaatst naar de oostzijde van de tunnel, op de plek waar vroeger de Broodzaak zat. De nieuwe lift zit ook in deze hoek.
Ook de komende jaren voert ProRail nog verschillende werkzaamheden uit op Den Haag HS. In 2025 worden perronkappen onderhouden en telecominstallaties vervangen. In 2026 worden roltrappen en een deel van de vloertegels, wandtegels en het plafond vervangen.
Geen opmerkingen: