Vernieuwde ov-knoop Eindhoven Centraal weer een stap dichterbij
Eindhoven groeit de komende jaren hard. Er komen steeds meer mensen in de stad en regio om te wonen, werken en studeren. Om ervoor te zorgen dat de stad én de Brainportregio in de toekomst goed bereikbaar blijft moet ook het openbaar vervoer meegroeien. Daarnaast groeit de vraag naar meer treinen en meer verbindingen binnen Nederland en binnen Europa. Station Eindhoven Centraal en zijn omliggende spoorinfrastructuur vervult in die groei een belangrijke schakel.
Daarom wordt door de gemeente Eindhoven, provincie Noord-Brabant, ProRail, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en VRO in de MIRT -verkenning onderzoek gedaan naar een vernieuwde OV-Knoop Eindhoven Centraal. Onderdeel hiervan zijn de verkenningen naar de Multimodale Knoop met het ondergrondse busstation Neckerspoel en de Spoorknoop Eindhoven. Door de betrokken partijen zijn nu de eerste keuzes gemaakt en kansrijke oplossingen voor de OV-Knoop Eindhoven Centraal vastgesteld.
De verkenning naar de Multimodale Knoop wordt uitgevoerd onder regie van de gemeenteEindhoven en de provincie Noord-Brabant en richt zich op het gebied aan de noordkant van station Eindhoven Centraal. Tot deze verkenning behoort een nieuw ondergronds busstation Neckerspoel, vijf bustunnels, een nieuwe ondergrondse fietsenstalling en de nieuwe stationshal aan de noordzijde. Deze plannen zijn verweven met gebiedsontwikkeling Fellenoord in Eindhoven KnoopXL.
Bij de start van de verkenning lagen er 17 oplossingsrichtingen. Dit is het afgelopen jaar teruggebracht naar de twee onderstaande alternatieven A en B. De komende maanden worden deze alternatieven verder uitgewerkt en getoetst op o.a. de functionaliteit, ruimtelijke inpassing in de gebiedsontwikkeling Fellenoord en het financiële kader. De twee alternatieven zijn beide volledig ondergronds en sluiten aan bij het extra investeringspakket dat voor deze opgave vanuit de Beethoven Deal beschikbaar is gesteld.
Daarom wordt door de gemeente Eindhoven, provincie Noord-Brabant, ProRail, NS en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en VRO in de MIRT -verkenning onderzoek gedaan naar een vernieuwde OV-Knoop Eindhoven Centraal. Onderdeel hiervan zijn de verkenningen naar de Multimodale Knoop met het ondergrondse busstation Neckerspoel en de Spoorknoop Eindhoven. Door de betrokken partijen zijn nu de eerste keuzes gemaakt en kansrijke oplossingen voor de OV-Knoop Eindhoven Centraal vastgesteld.
De verkenning naar de Multimodale Knoop wordt uitgevoerd onder regie van de gemeenteEindhoven en de provincie Noord-Brabant en richt zich op het gebied aan de noordkant van station Eindhoven Centraal. Tot deze verkenning behoort een nieuw ondergronds busstation Neckerspoel, vijf bustunnels, een nieuwe ondergrondse fietsenstalling en de nieuwe stationshal aan de noordzijde. Deze plannen zijn verweven met gebiedsontwikkeling Fellenoord in Eindhoven KnoopXL.
Bij de start van de verkenning lagen er 17 oplossingsrichtingen. Dit is het afgelopen jaar teruggebracht naar de twee onderstaande alternatieven A en B. De komende maanden worden deze alternatieven verder uitgewerkt en getoetst op o.a. de functionaliteit, ruimtelijke inpassing in de gebiedsontwikkeling Fellenoord en het financiële kader. De twee alternatieven zijn beide volledig ondergronds en sluiten aan bij het extra investeringspakket dat voor deze opgave vanuit de Beethoven Deal beschikbaar is gesteld.
Geen opmerkingen: