Franse startup wil het tweede fietsslot opnieuw uitvinden – maar is dat wel praktisch?
Als het aan de Franse startup Strong ligt, is het traditionele kettingslot binnenkort verleden tijd. Met hun nieuwe slot, dat je aan de voorkant van je fiets monteert, zou je je fiets sneller en eenvoudiger kunnen vastzetten. Maar hoe handig is dat eigenlijk in de praktijk?
Het idee achter de T-160 en V-160 fietssloten is eenvoudig: je zoekt een object, zoals een paal of hek, waar je je fiets aan wilt vastzetten. Vervolgens draai je het slot zo dat het om het object heen past en druk je het tegen dat object aan. De twee armpjes sluiten automatisch, en voilà: je fiets zit vast. Om het slot weer los te maken steek je simpelweg de sleutel erin en rijd je achteruit – het slot opent vanzelf.
Een groot voordeel: het slot werkt volledig mechanisch, zonder elektronica. Je hoeft dus nooit bang te zijn voor een lege batterij.
Toch kleven er ook nadelen aan het ontwerp, vooral in Nederland. In veel fietsenrekken ontbreekt aan de voorkant een geschikt bevestigingspunt op de juiste hoogte. In dat geval is het nieuwe slot juist minder handig dan een traditioneel kettingslot. Het systeem werkt vooral goed als je je fiets tegen een lantaarnpaal, brugleuning of ander geschikt object kunt zetten.
Het idee achter de T-160 en V-160 fietssloten is eenvoudig: je zoekt een object, zoals een paal of hek, waar je je fiets aan wilt vastzetten. Vervolgens draai je het slot zo dat het om het object heen past en druk je het tegen dat object aan. De twee armpjes sluiten automatisch, en voilà: je fiets zit vast. Om het slot weer los te maken steek je simpelweg de sleutel erin en rijd je achteruit – het slot opent vanzelf.
Een groot voordeel: het slot werkt volledig mechanisch, zonder elektronica. Je hoeft dus nooit bang te zijn voor een lege batterij.
Toch kleven er ook nadelen aan het ontwerp, vooral in Nederland. In veel fietsenrekken ontbreekt aan de voorkant een geschikt bevestigingspunt op de juiste hoogte. In dat geval is het nieuwe slot juist minder handig dan een traditioneel kettingslot. Het systeem werkt vooral goed als je je fiets tegen een lantaarnpaal, brugleuning of ander geschikt object kunt zetten.

Geen opmerkingen: