Nieuwe duurzame kuilwielenbank verbetert treinonderhoud
NS heeft samen met Chris Jansen, staatssecretaris Openbaar Vervoer & Milieu, een nieuwe duurzame kuilwielenbank feestelijk in gebruik genomen bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Hiermee is een belangrijke stap gezet richting efficiënter en duurzamer treinonderhoud.
Een kuilwielenbank is nodig voor onderhoud aan treinwielen. Deze machine meet en bewerkt de wielen van treinen met als belangrijkste doel het herstellen van de wielprofielen, zodat ze weer een optimale vorm en conditie hebben. Dit draagt bij aan een comfortabele en veilige treinreis voor de reiziger. NS heeft vier kuilwielenbanken verspreid over het land bij het Technisch Centrum Eindhoven en bij de onderhoudsbedrijven van Onnen, Watergraafsmeer Amsterdam en Leidschendam.
Deze installatie kan tot wel 11.000 wielassen (circa 2.000 treinen) per jaar behandelen, een significante toename ten opzichte van de 2.000 wielassen die de oude kuilwielenbank kon verwerken. De tandem-as technologie maakt het mogelijk om twee wielassen tegelijkertijd te bewerken, wat zorgt voor tijdsbesparing en hogere capaciteit. Treinen worden daardoor korter uit de dienstregeling onttrokken voor onderhoud aan de wielen.
Met de nieuwe kuilwielenbank wordt de operationele efficiëntie verhoogd doordat op deze locatie nu alle treintypen onderhouden kunnen worden, ook langere treinen tot wel 170 meter. Dit voorkomt de noodzaak om treinen naar andere locaties te brengen, wat niet alleen kosteneffectief is maar ook de beschikbaarheid van materieel voor de treindienst verbetert. Daarnaast is het gebouw ook nog circulair gebouwd.
De nieuwe kuilwielenbank in Leidschendam is niet alleen een technisch hoogstandje maar ook een voorbeeld van duurzaamheid. De gasloze constructie maakt gebruik van zonnepanelen van het naastgelegen onderhoudsbedrijf en warmtepompen om het energieverbruik te minimaliseren. De gevel is opgebouwd uit ongeveer 1.100 gerecyclede ramen van de dubbeldekkertreinen van het type VIRM, en het sedumdak draagt bij aan zowel isolatie als waterbeheersing. Hierdoor wordt regenwater efficiënt opgevangen en geïnfiltreerd zonder aansluiting op het riool.
Een kuilwielenbank is nodig voor onderhoud aan treinwielen. Deze machine meet en bewerkt de wielen van treinen met als belangrijkste doel het herstellen van de wielprofielen, zodat ze weer een optimale vorm en conditie hebben. Dit draagt bij aan een comfortabele en veilige treinreis voor de reiziger. NS heeft vier kuilwielenbanken verspreid over het land bij het Technisch Centrum Eindhoven en bij de onderhoudsbedrijven van Onnen, Watergraafsmeer Amsterdam en Leidschendam.
Deze installatie kan tot wel 11.000 wielassen (circa 2.000 treinen) per jaar behandelen, een significante toename ten opzichte van de 2.000 wielassen die de oude kuilwielenbank kon verwerken. De tandem-as technologie maakt het mogelijk om twee wielassen tegelijkertijd te bewerken, wat zorgt voor tijdsbesparing en hogere capaciteit. Treinen worden daardoor korter uit de dienstregeling onttrokken voor onderhoud aan de wielen.
Met de nieuwe kuilwielenbank wordt de operationele efficiëntie verhoogd doordat op deze locatie nu alle treintypen onderhouden kunnen worden, ook langere treinen tot wel 170 meter. Dit voorkomt de noodzaak om treinen naar andere locaties te brengen, wat niet alleen kosteneffectief is maar ook de beschikbaarheid van materieel voor de treindienst verbetert. Daarnaast is het gebouw ook nog circulair gebouwd.
De nieuwe kuilwielenbank in Leidschendam is niet alleen een technisch hoogstandje maar ook een voorbeeld van duurzaamheid. De gasloze constructie maakt gebruik van zonnepanelen van het naastgelegen onderhoudsbedrijf en warmtepompen om het energieverbruik te minimaliseren. De gevel is opgebouwd uit ongeveer 1.100 gerecyclede ramen van de dubbeldekkertreinen van het type VIRM, en het sedumdak draagt bij aan zowel isolatie als waterbeheersing. Hierdoor wordt regenwater efficiënt opgevangen en geïnfiltreerd zonder aansluiting op het riool.

Geen opmerkingen: