Ads Top

Zuid-Holland kiest voor nieuw veer tussen Maassluis en Rozenburg

De provincie Zuid-Holland kiest voor een nieuw autoveer dat vanaf 2029 vaart tussen Maassluis en Rozenburg. De provincie maakt in totaal ruim 11 miljoen euro vrij voor een uitstootvrije veerpont, opgeknapte kades en een oplaadinstallatie.

Het gaat om een veerpont met ruimte voor maximaal 20 voetgangers, 50 fietsers en 10 personenauto’s. Er kunnen ook zware voertuigen, zoals landbouwvoertuigen, mee. “Met trots presenteren we dit voorstel. Daarmee sluiten we zo goed mogelijk aan bij de wensen van de gebruikers van het veer”, zegt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (mobiliteit). “Hiermee gaat de veerdienst Maassluis-Rozenburg een zonnige toekomst tegemoet.”

Sinds de opening van de tunnel van de Blankenburgverbinding (eind 2024) is het flink rustiger op de veerpont. Er varen nu zo’n 85 procent minder auto's mee. Maar de tunnel is niet toegankelijk voor bijvoorbeeld voetgangers, fietsers en landbouwvoertuigen. Daarom is eerder al afgesproken dat de veerverbinding in stand blijft.

De provincie heeft verschillende opties onderzocht voor de toekomst van de veerdienst Maassluis-Rozenburg: een fiets-voetveer en een autoveer in verschillende formaten. In het onderzoek is het aantal gebruikers sinds voorjaar 2024 bestudeerd en zijn enquêtes gehouden onder de reizigers. Het onderzoek gebeurde in nauw overleg met de betrokken partijen. Dat zijn onder meer de Dorpsraad Rozenburg, de gemeenten Maassluis en Rotterdam en belangenorganisaties LTO-Noord en Cumela.

In het plan, dat Provinciale Staten binnenkort bespreken, investeert de provincie in een nieuwe elektrisch aangedreven veerpont. Soortgelijke elektrische veerponten varen al op veel andere plekken in Europa. Op de nieuwe boot is plaats voor auto’s, voetgangers, fietsers, bromfietsen, scooters, scootmobielen, brommobielen en landbouwvoertuigen.

Volgens het plan wordt de provincie eigenaar van de veerpont. Hiervoor wordt zo’n 6 miljoen euro begroot. Een rederij, die het vervoer verzorgt, huurt de pont. Het streven is dat de nieuwe rederij vaart vanaf 10 juli 2027, eerst nog met het bestaande autoveer Blankenburg. De nieuwe veerpont kan in 2029 varen. Verder neemt de provincie de kades over van Rijkswaterstaat, knapt ze op en legt oplaadapparatuur aan. Dit kost zo’n 5 miljoen euro.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.