Ads Top

ProRail start testfase met automatisch rijdende treinen op Betuweroute

De toekomst van het spoor rijdt vanaf vandaag op de Betuweroute. ProRail trapte op 24 oktober de eenjarige testfase met Automatic Train Operation officieel af op emplacement Kijfhoek. De testfase is een nauwe samenwerking tussen de Nederlandse en Duitse ministeries van Infrastructuur.

Stel je eens voor: een trein die zelf kan rijden. Een beetje zoals een auto met cruise control – maar dan nóg slimmer. Automatic Train Operation (ATO) betekent dat de trein automatisch optrekt, remt en stopt, zonder dat de machinist alles handmatig hoeft te doen. De trein krijgt een digitale routekaart van het spoor. En computers in de trein zorgen dat hij precies op tijd rijdt en netjes stopt waar nodig. Veiligheidssystemen, zoals ERTMS, blijven altijd opletten.
Wat wordt er getest? 

Goederenvervoerder DB Cargo test gedurende een jaar de speciaal voor ATO geprepareerde locomotief. Die trekt een aantal wagons, deels verzwaard, maar in alle gevallen zonder commerciële lading. Voor het eerst worden GoA2 (semi-autonoom rijden met machinist aan boord) en GoA4 (volledig autonoom rijden met toezicht op afstand) geïntegreerd getest voor goederenvervoer. Er is altijd een testteam in de cabine aanwezig. Daarbij worden ook nieuwe technologieën zoals Remote Supervision & Control ingezet.

De testfase vindt plaats op de Betuweroute. Dit is een gesloten goederencorridor zonder overwegen, uitgerust met het treinbeveiligingssysteem ERTMS en cruciaal voor  het goederenvervoer van Duitsland naar Nederland. Dit maakt het een veilige en gecontroleerde omgeving voor grootschalige ATO-tests. 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.