Grootschalige werkzaamheden in Twente
Reizigers in Twente krijgen het weekeinde van Hemelvaart te maken met grootschalige werkzaamheden. Spoorbeheerder ProRail gaat samen met honderden spoorwerkers van de aannemers spoor vernieuwen, aanpassen en een tunnel inrijden. Het spoor wordt hierdoor veiliger en betrouwbaarder.
De werkzaamheden beginnen vandaag, maar gaan vanaf donderdag tot en met zondag gevolgen hebben voor reizigers. Zie NS.nl, Syntus.nl en 9292.nl voor meer informatie. Na zondag wordt er nog tot 20 mei verder gewerkt, maar dan rijden de treinen wel. Op het spooremplacement van Hengelo vindt het meeste werk plaats, waar dat twee jaar geleden Almelo was. Er wordt niet alleen spoor vernieuwd, maar ook geluidsarmer gemaakt, wat gunstig is voor omwonenden.
De spooraanpassing kost ongeveer zes miljoen euro en daarvoor worden onder andere zeven nieuwe wissels gebouwd, veertien kilometer bovenleiding vernieuwd en in totaal vier kilometer spoor vernieuwd. Op elf verschillende werkplekken, zijn per dienst circa 250 spoorwerkers, ingenieurs en bouwmanagers aan het werk.
Om al het werk uit te kunnen voeren in zo korte tijd, is ruim een jaar geleden al begonnen met de logistieke planning. Uitdaging is vooral om de benodigde materialen en spoormaterieel op de werkplek te krijgen, terwijl een deel van het spoor eruit ligt. Er worden 14 grote onderhoudsmachines ingezet en er zijn 19 treinen nodig voor aan- en afvoer van materialen.
ProRail probeert werkzaamheden zo veel mogelijk te combineren om de overlast voor reizigers te beperken. Daarom wordt er niet alleen spoor vernieuwd, maar ook meteen werk uitgevoerd ter voorbereiding van de grote verbouwing van emplacement Enschede dat deze zomer staat gepland. Ook worden er slimme storingsmelders geinstalleerd voor de overwegen tussen Almelo en Hengelo. In Oldenzaal wordt een tunneldeel ingereden onder het spoor.
De werkzaamheden beginnen vandaag, maar gaan vanaf donderdag tot en met zondag gevolgen hebben voor reizigers. Zie NS.nl, Syntus.nl en 9292.nl voor meer informatie. Na zondag wordt er nog tot 20 mei verder gewerkt, maar dan rijden de treinen wel. Op het spooremplacement van Hengelo vindt het meeste werk plaats, waar dat twee jaar geleden Almelo was. Er wordt niet alleen spoor vernieuwd, maar ook geluidsarmer gemaakt, wat gunstig is voor omwonenden.
De spooraanpassing kost ongeveer zes miljoen euro en daarvoor worden onder andere zeven nieuwe wissels gebouwd, veertien kilometer bovenleiding vernieuwd en in totaal vier kilometer spoor vernieuwd. Op elf verschillende werkplekken, zijn per dienst circa 250 spoorwerkers, ingenieurs en bouwmanagers aan het werk.
Om al het werk uit te kunnen voeren in zo korte tijd, is ruim een jaar geleden al begonnen met de logistieke planning. Uitdaging is vooral om de benodigde materialen en spoormaterieel op de werkplek te krijgen, terwijl een deel van het spoor eruit ligt. Er worden 14 grote onderhoudsmachines ingezet en er zijn 19 treinen nodig voor aan- en afvoer van materialen.
ProRail probeert werkzaamheden zo veel mogelijk te combineren om de overlast voor reizigers te beperken. Daarom wordt er niet alleen spoor vernieuwd, maar ook meteen werk uitgevoerd ter voorbereiding van de grote verbouwing van emplacement Enschede dat deze zomer staat gepland. Ook worden er slimme storingsmelders geinstalleerd voor de overwegen tussen Almelo en Hengelo. In Oldenzaal wordt een tunneldeel ingereden onder het spoor.
Geen opmerkingen: