’s-Hertogenbosch koploper businnovatie
In ’s-Hertogenbosch rijdt sinds een half jaar een draadloos oplaadbare 12 meterbus. De gemeente is daarmee één van de eerste ter wereld. Deze succesvolle testbus is vandaag, woensdag 24 april, tijdens de Urgenda Regiotour ingezet. De bus reed langs duurzame initiatieven in Noord-Brabant. Wethouder Schouten van ’s-Hertogenbosch lichtte enkele resultaten toe.
De bus rijdt op lijn 80 van de Parade naar Pettelaarpark en functioneert goed. Innovatief aan de bus is, dat hij bij de halte snel en draadloos vanuit het wegdek wordt bijgeladen. Dit gebeurt tijdens het in- en uitstappen. De techniek is vergelijkbaar met het opladen van een elektrische tandenborstel. In ’s-Hertogenbosch is de bus technisch gezien klaar voor gebruik.
Ook andere landen als Duitsland, Canada en België zijn bezig met dergelijke proeven. Daarbij wordt gebruik van de ervaringen in ’s-Hertogenbosch. De test is mede mogelijk gemaakt door de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant. Ook industriële partners dragen bij, als Bluekens, Enexis, Heijmans en Conductix-Wamfpler.
Voor de gemeente ’s-Hertogenbosch past het project in haar streven naar stil, schoon en duurzaam vervoer. De provincie Noord-Brabant wil vanaf 2025 bussen zonder emissies laten rijden en investeert in nieuwe praktijkproeven met 12-meterbussen. Ze wil meer kennis verzamelen voor een toekomstige overgang naar busvervoer zonder uitstoot van schadelijke stoffen.
De bus rijdt op lijn 80 van de Parade naar Pettelaarpark en functioneert goed. Innovatief aan de bus is, dat hij bij de halte snel en draadloos vanuit het wegdek wordt bijgeladen. Dit gebeurt tijdens het in- en uitstappen. De techniek is vergelijkbaar met het opladen van een elektrische tandenborstel. In ’s-Hertogenbosch is de bus technisch gezien klaar voor gebruik.
Ook andere landen als Duitsland, Canada en België zijn bezig met dergelijke proeven. Daarbij wordt gebruik van de ervaringen in ’s-Hertogenbosch. De test is mede mogelijk gemaakt door de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant. Ook industriële partners dragen bij, als Bluekens, Enexis, Heijmans en Conductix-Wamfpler.
Voor de gemeente ’s-Hertogenbosch past het project in haar streven naar stil, schoon en duurzaam vervoer. De provincie Noord-Brabant wil vanaf 2025 bussen zonder emissies laten rijden en investeert in nieuwe praktijkproeven met 12-meterbussen. Ze wil meer kennis verzamelen voor een toekomstige overgang naar busvervoer zonder uitstoot van schadelijke stoffen.
Geen opmerkingen: