Station Den Haag Centraal: plaatsing laatste dakdeel
ProRail is samen met de gemeente Den Haag en NS bezig met de bouw van een nieuw station. De verbouwing is in volle gang. Tijdens het Hemelvaartweekend plaatsen we het allerlaatste glazen dakdeel in het nieuwe dak.
Het glazen dak is bijna gereed, een deel van de glazen gevels is al klaar en de sloop van het tijdelijke dak is begonnen. Tijdens Hemelvaart wordt 's ochtends de grote torenkraan uit de stationshal verwijderd door een andere kraan, de grootste Europese mobiele kraan. Het takelen van de giek is rond 11.00 uur gepland. Hierna wordt rond 16.00 uur het laatste dakdeel (wybertje) geplaatst. Vanaf een naastgelegen gebouw (70 meter hoog) heeft u een prachtig uitzicht op het nieuwe dak en het sluiten van dit dak met het laatste wybertje.
Den Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt gemaakt van glas en wordt 22 meter hoog. De nieuwe openbaar-vervoer-terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken hier nu al iedere dag meer dan 190.000 mensen gebruik van het station. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe station. NS draagt zorg voor de verbouwing van winkels en reizigersvoorzieningen in de stationshal om zo de reis en het verblijf op het station zo comfortabel mogelijk te maken.
Het project Den Haag Nieuw Centraal is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn huidige stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail in samenwerking met NS nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. Er wordt daarnaast gebouwd aan ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle.
Het glazen dak is bijna gereed, een deel van de glazen gevels is al klaar en de sloop van het tijdelijke dak is begonnen. Tijdens Hemelvaart wordt 's ochtends de grote torenkraan uit de stationshal verwijderd door een andere kraan, de grootste Europese mobiele kraan. Het takelen van de giek is rond 11.00 uur gepland. Hierna wordt rond 16.00 uur het laatste dakdeel (wybertje) geplaatst. Vanaf een naastgelegen gebouw (70 meter hoog) heeft u een prachtig uitzicht op het nieuwe dak en het sluiten van dit dak met het laatste wybertje.
Den Haag Centraal krijgt in 2014 een compleet nieuw stationsgebouw waar al het openbaar vervoer bij elkaar komt. Het dak van de hal wordt gemaakt van glas en wordt 22 meter hoog. De nieuwe openbaar-vervoer-terminal is nodig omdat er steeds meer mensen gebruik maken van het station. Er maken hier nu al iedere dag meer dan 190.000 mensen gebruik van het station. De gemeente Den Haag is opdrachtgever voor de bouw van het nieuwe station. NS draagt zorg voor de verbouwing van winkels en reizigersvoorzieningen in de stationshal om zo de reis en het verblijf op het station zo comfortabel mogelijk te maken.
Het project Den Haag Nieuw Centraal is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn huidige stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail in samenwerking met NS nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. Er wordt daarnaast gebouwd aan ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouw zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle.
Geen opmerkingen: