Collectie Spoorwegmuseum onder nieuw dak
Vandaag ontvangt Het Spoorwegmuseum de sleutel van de Wagenmakerij Venlo-Blerick Het monumentale gebouw gaat dienst doen als museumdepot. De Wagenmakerij stamt uit 1890 en is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland.
Stichting BOEi is in 2007 eigenaar van de Wagenmakerij geworden en heeft samen met onder meer de BankGiro Loterij en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) de middelen bijeengebracht om de restauratie en de herbestemming te kunnen realiseren. Het Spoorwegmuseum is de voornaamste huurder en heeft inmiddels een deel van haar collectie ondergebracht in het monumentale pand.
De restauratiewerkzaamheden zijn uitgevoerd door Schakel & Schrale, onderdeel van BAM Utiliteitsbouw, en is eind 2013 afgerond. Het dak is gerenoveerd, de buitengevels zijn gerestaureerd, alle stalen ramen zijn geschilderd en rondom is nieuwe bestrating aangelegd. Binnen liggen nieuwe vloeren en er zijn installaties ingebouwd die voldoen aan de eisen van deze tijd. Bij de restauratie is er bewust voor gekozen om de sporen van de geschiedenis, zoals het patina van de bakstenen en de schade die in oorlogsjaren is opgelopen, zichtbaar te laten.
Vanaf 1860 is het spoorwegnet in de regio Limburg - Nijmegen fors uitgebreid. Een groeiend spoorwegnet betekent ook dat er steeds meer spoorwegmaterieel nodig is. Versleten exemplaren moesten worden gerepareerd of vervangen. In de loop van de jaren ontstonden her en der in Nederland dan ook werkplaatsen en onderhoudsbedrijven. De Wagenmakerij Blerick opende op 1 maart 1890 haar deuren. In de hoogtijdagen van de wagenwerkplaats werkten wel 160 mensen dag in dag uit om de wagons te repareren. Met het sluiten van de kolenmijnen was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats overbodig. Op 28 februari 1969, bijna 80 jaar na de opening, werd de Blerickse wagenwerkplaats om economische redenen gesloten. De gebouwen liggen op een perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het hoofdspoorwegennet. De Centrale Wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen op het rangeerterrein van Blerick is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw is in 2002 tot industrieel monument verklaard.
Stichting BOEi is in 2007 eigenaar van de Wagenmakerij geworden en heeft samen met onder meer de BankGiro Loterij en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) de middelen bijeengebracht om de restauratie en de herbestemming te kunnen realiseren. Het Spoorwegmuseum is de voornaamste huurder en heeft inmiddels een deel van haar collectie ondergebracht in het monumentale pand.
De restauratiewerkzaamheden zijn uitgevoerd door Schakel & Schrale, onderdeel van BAM Utiliteitsbouw, en is eind 2013 afgerond. Het dak is gerenoveerd, de buitengevels zijn gerestaureerd, alle stalen ramen zijn geschilderd en rondom is nieuwe bestrating aangelegd. Binnen liggen nieuwe vloeren en er zijn installaties ingebouwd die voldoen aan de eisen van deze tijd. Bij de restauratie is er bewust voor gekozen om de sporen van de geschiedenis, zoals het patina van de bakstenen en de schade die in oorlogsjaren is opgelopen, zichtbaar te laten.
Vanaf 1860 is het spoorwegnet in de regio Limburg - Nijmegen fors uitgebreid. Een groeiend spoorwegnet betekent ook dat er steeds meer spoorwegmaterieel nodig is. Versleten exemplaren moesten worden gerepareerd of vervangen. In de loop van de jaren ontstonden her en der in Nederland dan ook werkplaatsen en onderhoudsbedrijven. De Wagenmakerij Blerick opende op 1 maart 1890 haar deuren. In de hoogtijdagen van de wagenwerkplaats werkten wel 160 mensen dag in dag uit om de wagons te repareren. Met het sluiten van de kolenmijnen was er echter steeds minder vervoer nodig en werd de werkplaats overbodig. Op 28 februari 1969, bijna 80 jaar na de opening, werd de Blerickse wagenwerkplaats om economische redenen gesloten. De gebouwen liggen op een perceel van 1,6 ha en zijn aangesloten op het hoofdspoorwegennet. De Centrale Wagenmakerij van de Nederlandse Spoorwegen op het rangeerterrein van Blerick is met 7.375 m2 een van de grootste industriële rijksmonumenten van Nederland. Het gebouw is in 2002 tot industrieel monument verklaard.
Geen opmerkingen: