Landelijke papieren buskaart wordt gemist
Buschauffeurs zijn de tientallen verschillende losse kaartjes beu, laat FNV Bondgenoten in het Algemeen Dagblad weten. Sinds het afschaffen van de strippenkaart zijn chauffeurs en reizigers teruggeworpen naar de situatie van voor 1980: iedereen zijn eigen losse kaartje. Dit kan voor absurde situaties zorgen op plekken waar meerdere vervoerders rijden waarvan de één een duurder kaartje verkoopt dan de ander. In tegenstelling tot wat veel vervoerders lijken te denken bestaan er nog altijd erg veel mensen die niet voorafgaand aan een reis een weloverwogen keuze maken tussen Connexxion en het GVB, maar gewoon met “de bus” naar het Rijksmuseum wensen te reizen.
En dan is een los kaartje bij de ene vervoerder dus duurder dan bij de andere. Wie bewust danwel onbewust uiteindelijk met het GVB naar het museum is gereisd zal met het aangeschafte kaartje op de terugweg ook niet de Connexxion-bus in mogen, wat andersom ook geldt natuurlijk. Prijsverschillen kunnen enorm oplopen. Een reis van Dordrecht naar Rotterdam kost bij de RET €3 en bij Arriva €8. Op papier zal het er bij iedere vervoerder allemaal prima uitzien, maar in de praktijk voelen reizigers zich hierdoor nogal eens beetgenomen en zijn er buschauffeurs die vervolgens een scheldkanonnade naar het hoofd krijgen.
En dan is een los kaartje bij de ene vervoerder dus duurder dan bij de andere. Wie bewust danwel onbewust uiteindelijk met het GVB naar het museum is gereisd zal met het aangeschafte kaartje op de terugweg ook niet de Connexxion-bus in mogen, wat andersom ook geldt natuurlijk. Prijsverschillen kunnen enorm oplopen. Een reis van Dordrecht naar Rotterdam kost bij de RET €3 en bij Arriva €8. Op papier zal het er bij iedere vervoerder allemaal prima uitzien, maar in de praktijk voelen reizigers zich hierdoor nogal eens beetgenomen en zijn er buschauffeurs die vervolgens een scheldkanonnade naar het hoofd krijgen.
Geen opmerkingen: