Wat meer nuchterheid bij veiligheid
Treinen zijn veruit het veiligste vervoermiddel. Het treinongeluk bij Singelgracht in 2012 in Amsterdam waar één dode viel was het eerste grote spoorwegongeluk na tien jaar. Op de Nederlandse wegen vallen elk jaar honderden doden en tienduizenden zwaar- en lichtgewonden. Ondanks deze duidelijke cijfers worden steeds absurdere veiligheidseisen gesteld aan de spoorsector.
Er wordt al jaren zwaarmoedig gesproken over chloortreinen, hoewel er nog nooit een ongeluk met een chloortrein is gebeurd in Nederland. Zou het veiliger zijn om chloor per schip of per auto te vervoeren?
In het buitenland en vroeger in Nederland werd bij werkzaamheden tussen twee stations één spoor buiten dienst gesteld en werd het treinverkeer afgewikkeld op het andere spoor. Dit mag niet meer omdat het te gevaarlijk zou zijn voor de spoorwegwerkers. Op autowegen worden tot op heden nog steeds ‘s nacht regelmatig één of twee rijbanen buiten dienst gesteld en gaat het autoverkeer gewoon door op de overgebleven rijbaan. Wat maakt de langsdenderende auto’s voor werkers op autowegen minder gevaarlijk?
Er wordt al jaren zwaarmoedig gesproken over chloortreinen, hoewel er nog nooit een ongeluk met een chloortrein is gebeurd in Nederland. Zou het veiliger zijn om chloor per schip of per auto te vervoeren?
In het buitenland en vroeger in Nederland werd bij werkzaamheden tussen twee stations één spoor buiten dienst gesteld en werd het treinverkeer afgewikkeld op het andere spoor. Dit mag niet meer omdat het te gevaarlijk zou zijn voor de spoorwegwerkers. Op autowegen worden tot op heden nog steeds ‘s nacht regelmatig één of twee rijbanen buiten dienst gesteld en gaat het autoverkeer gewoon door op de overgebleven rijbaan. Wat maakt de langsdenderende auto’s voor werkers op autowegen minder gevaarlijk?
Geen opmerkingen: