Werk maken van stationslocaties tussen Amsterdam en Heerhugowaard
Woningen, kantoren, scholen, ziekenhuizen en winkels concentreren rondom de NS-stations en goed spreiden langs het spoortraject. Dat gaan de gemeenten, de provincie Noord-Holland, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen langs het spoortraject Amsterdam – Heerhugowaard samen aanpakken.
Wethouder Verschuren van Zaanstad: “Door tegelijkertijd te werken aan de woningbouwopgave en aan de bereikbaarheid slaan we twee vliegen in één klap”. Gedeputeerde Talsma van de provincie Noord-Holland: “Noord-Holland en de gemeenten gaan het ontwikkelen van de stationslocaties samen afstemmen. De gemeenten laten daarmee zien dat zij over hun grenzen kijken”. “Nieuwe activiteiten zoals wonen, recreëren en werken vooral concentreren bij de stations, dat is het uitgangspunt. Alkmaar heeft daarvoor met het vernieuwde stationsgebied een entree met allure”, aldus Wethouder Nagengast. Regiodirecteur Cees de Vries van ProRail: “Om zowel de robuustheid als de capaciteit van de Zaanlijn veilig te kunnen vergroten, is meer en betere samenwerking pure noodzaak.”
De gemeenten langs het spoortraject Amsterdam – Heerhugowaard (de Zaancorridor) gaan ruimtelijke ontwikkelingen op de stationslocaties afstemmen in samenwerking met de provincie Noord-Holland, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail. Daarvoor hebben de gemeenten Alkmaar, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Uitgeest, Zaanstad, de NS, ProRail en de provincie Noord-Holland op 12 november een intentieovereenkomst getekend. De gemeente Amsterdam tekent ook als het college van B&W daarmee instemt.
Hiermee zetten de gemeenten en de provincie in op goed bereikbare compacte steden en dorpen met daartussen aantrekkelijk landschap. Dat zorgt voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Door woningen, werkplekken en voorzieningen te concentreren rond aantrekkelijkere stationslocaties wordt het bestaande openbaarvervoernetwerk beter gebruikt. Daarnaast sluiten de gemeenten zo aan bij de woonvraag: veel mensen willen stedelijk en goed bereikbaar wonen. “Door woningen, werkplekken en voorzieningen ook goed te spreiden - niet alle woningen aan de ene kant en de werklocaties aan de andere kant van de lijn - wordt het openbaarvervoersnetwerk beter gebruikt”, aldus Heike Luiten, regiodirecteur van de NS.
De partijen ondertekenden de overeenkomst tijdens het congres ‘Maak Plaats, ruim baan voor samenwerking’. De gemeenten en provincie gaan een plan opstellen waarin het proces, planning en de gewenste resultaten worden benoemd. De provincie verzorgt de regionale kaders voor ontwikkeling in overleg en afstemming met de gemeenten, de NS en ProRail. In de regierol die het Rijk aan de provincies heeft toebedeeld staan voor gedeputeerde Talsma visievorming, stimuleren en verbinden centraal. “Wij zijn de initiator en de verbinder die met gemeenten, NS en ProRail aan tafel gaat om in overleg plannen te ontwikkelen en vooral: af te stemmen. De uitvoering doen de gemeenten.”
Wethouder Verschuren van Zaanstad: “Door tegelijkertijd te werken aan de woningbouwopgave en aan de bereikbaarheid slaan we twee vliegen in één klap”. Gedeputeerde Talsma van de provincie Noord-Holland: “Noord-Holland en de gemeenten gaan het ontwikkelen van de stationslocaties samen afstemmen. De gemeenten laten daarmee zien dat zij over hun grenzen kijken”. “Nieuwe activiteiten zoals wonen, recreëren en werken vooral concentreren bij de stations, dat is het uitgangspunt. Alkmaar heeft daarvoor met het vernieuwde stationsgebied een entree met allure”, aldus Wethouder Nagengast. Regiodirecteur Cees de Vries van ProRail: “Om zowel de robuustheid als de capaciteit van de Zaanlijn veilig te kunnen vergroten, is meer en betere samenwerking pure noodzaak.”
De gemeenten langs het spoortraject Amsterdam – Heerhugowaard (de Zaancorridor) gaan ruimtelijke ontwikkelingen op de stationslocaties afstemmen in samenwerking met de provincie Noord-Holland, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en ProRail. Daarvoor hebben de gemeenten Alkmaar, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Uitgeest, Zaanstad, de NS, ProRail en de provincie Noord-Holland op 12 november een intentieovereenkomst getekend. De gemeente Amsterdam tekent ook als het college van B&W daarmee instemt.
Hiermee zetten de gemeenten en de provincie in op goed bereikbare compacte steden en dorpen met daartussen aantrekkelijk landschap. Dat zorgt voor een goed leef- en vestigingsklimaat. Door woningen, werkplekken en voorzieningen te concentreren rond aantrekkelijkere stationslocaties wordt het bestaande openbaarvervoernetwerk beter gebruikt. Daarnaast sluiten de gemeenten zo aan bij de woonvraag: veel mensen willen stedelijk en goed bereikbaar wonen. “Door woningen, werkplekken en voorzieningen ook goed te spreiden - niet alle woningen aan de ene kant en de werklocaties aan de andere kant van de lijn - wordt het openbaarvervoersnetwerk beter gebruikt”, aldus Heike Luiten, regiodirecteur van de NS.
De partijen ondertekenden de overeenkomst tijdens het congres ‘Maak Plaats, ruim baan voor samenwerking’. De gemeenten en provincie gaan een plan opstellen waarin het proces, planning en de gewenste resultaten worden benoemd. De provincie verzorgt de regionale kaders voor ontwikkeling in overleg en afstemming met de gemeenten, de NS en ProRail. In de regierol die het Rijk aan de provincies heeft toebedeeld staan voor gedeputeerde Talsma visievorming, stimuleren en verbinden centraal. “Wij zijn de initiator en de verbinder die met gemeenten, NS en ProRail aan tafel gaat om in overleg plannen te ontwikkelen en vooral: af te stemmen. De uitvoering doen de gemeenten.”
Geen opmerkingen: