Ads Top

Nog veel overlast rond Utrecht CS

Eind 2016 is dan het grootste deel van de spoorvernieuwing rond het CS Utrecht klaar. Vooral tijdens weekenden en in vakanties zal de reiziger volgend jaar hinder ondervinden van de werkzaamheden.

De werkzaamheden hebben in 2016 veel invloed op de dienstregeling. Om de overlast voor reizigers zoveel mogelijk te beperken zal ProRail vooral in de weekenden, 's nachts en tijdens vakanties aan het spoor werken. In alle situaties blijft Utrecht bereikbaar, maar reizigers moeten rekening houden met langere reistijden, vaker overstappen, drukke treinen en reizen per bus in plaats van met de trein.

Er wordt gewerkt aan het spoor in ongeveer twintig weekenden en gedurende enkele langere aaneengesloten perioden, meestal tijdens vakanties. Dat geldt voor Pasen, Hemelvaart, Pinksteren, de zomer- en herfstvakantie. In alle perioden gelden andere aanpassingen in de dienstregeling. Zo kunnen vanaf 30 mei gedurende 12 weken geen treinen stoppen op station Utrecht Zuilen. In dezelfde periode rijden er tijdelijk minder Sprinters in de spits tussen Veenendaal Centrum - Utrecht - Breukelen. Reizigers wordt dan ook geadviseerd hun reis - ook kort voor vertrek - met behulp van de reisplanner te plannen op ns.nl.

NS en ProRail nemen extra maatregelen om reizigers vooraf en tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk van dienst te zijn. Via een landelijke campagne worden reizigers tijdig en intensief geïnformeerd. De treinen die wel rijden tijdens de werkzaamheden en de treinen op de omleidingsroutes worden - waar mogelijk - maximaal versterkt.

2016 is het jaar van de grote ombouw van het emplacement Utrecht. Aan de noord- en zuidzijde van Utrecht Centraal worden sporen en bovenleiding vernieuwd en van een nieuw beveiligingssyteem voorzien. Er komen nieuwe perronkappen en perrons worden verbreed om meer ruimte te maken voor reizigers. Het aantal sporen van Utrecht Centraal naar Utrecht Lunetten gaat van vier naar acht. De nieuwe dive-unders bij Utrecht Lunetten worden in gebruik genomen zodat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Station Utrecht Vaartsche Rijn wordt in gebruik genomen, net als de Moreelsebrug ten zuiden van Utrecht Centraal.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.