Per 1 juni betere toegankelijkheid NS treinen en stations
Vanaf 1 juni krijgen ook reizigers in een rolstoel die hulp nodig hebben bij het inrijden weer de benodigde assistentie.
Vanwege de 1,5 metermaatregelen kon de afgelopen twee maanden een groep van maximaal 20 procent van de reizigers met een beperking die gebruik maken van NS Reisassistentie niet met de trein reizen. Het ging hierbij om reizigers in een handbewogen rolstoel.
In de trein staat met groene stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden: de zitplek is altijd bij het raam. Naast de stickers wordt ook in de trein omgeroepen dat de zitplekken bij het raam zijn. De rolstoelplekken en rolstoeltoegankelijke toiletten in de trein blijven beschikbaar evenals de priority seats.
Op het station geven NS en ProRail met pictogrammen en afstandslijnen aan hoe reizigers 1,5 meter afstand kunnen houden. Bij het treffen van coronamaatregelen op het station, denk aan stickers en bewegwijzering, worden de geleidelijnen vrijgehouden. De pictogrammen zijn uitgevoerd in geel en zwart omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Liften blijven in gebruik, voor maximaal 2 mensen tegelijkertijd. Voor reizigers die de gewijzigde routeaanduidingen niet kunnen zien, bieden we net als voor Corona, NS Reisassistentie aan: via deze service bieden we hulp aan reizigers bij het navigeren door het station.
Vanwege de 1,5 metermaatregelen kon de afgelopen twee maanden een groep van maximaal 20 procent van de reizigers met een beperking die gebruik maken van NS Reisassistentie niet met de trein reizen. Het ging hierbij om reizigers in een handbewogen rolstoel.
In de trein staat met groene stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden: de zitplek is altijd bij het raam. Naast de stickers wordt ook in de trein omgeroepen dat de zitplekken bij het raam zijn. De rolstoelplekken en rolstoeltoegankelijke toiletten in de trein blijven beschikbaar evenals de priority seats.
Op het station geven NS en ProRail met pictogrammen en afstandslijnen aan hoe reizigers 1,5 meter afstand kunnen houden. Bij het treffen van coronamaatregelen op het station, denk aan stickers en bewegwijzering, worden de geleidelijnen vrijgehouden. De pictogrammen zijn uitgevoerd in geel en zwart omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Liften blijven in gebruik, voor maximaal 2 mensen tegelijkertijd. Voor reizigers die de gewijzigde routeaanduidingen niet kunnen zien, bieden we net als voor Corona, NS Reisassistentie aan: via deze service bieden we hulp aan reizigers bij het navigeren door het station.
Geen opmerkingen: