Ads Top

Rover: Het OV op de Veluwe wordt uitgekleed


Rover-Gelderland kraakt de plannen voor de nieuwe dienstregeling voor de concessie IJssel-Vecht van vervoerder Keolis. In 2022 wordt het aantal dienstregelingsuren met acht procent verlaagd. Eventueel komt er daar in een ‘worst case scenario’ nog eens een daling van zeventien procent bovenop.

Door de pandemie en het verlies aan reizigersinkomsten wil de vervoerder fors schrappen in de nieuwe dienstregeling: het aanbod zal met minimaal 8 procent worden ingekrompen. Zo vervallen de scholierenlijnen en de twee nieuwe buslijnen Scherpenzeel - Barneveld en Veenendaal de Klomp – universiteit Wageningen.

De HOV-lijnen op de verbindingen Ede-Wageningen en Elburg-Dedemsvaart gaan minder vaak rijden. De stadsdienst in Apeldoorn gaat op werkdagen in de spits terug naar een kwartierdienst, op zondag naar een uurdienst. Buslijn 107 (Ede-Putten) wordt op zondag zelfs opgeheven en lijn 102 (Apeldoorn-Amersfoort) rijdt niet meer na 20.00 uur ‘s avonds.

'Dat is de levenslijn op de Veluwe. Dat betekent de doodsteek van het openbaar vervoer in dat gebied. Dat kan echt niét!', zegt Hans Schmal, namens Rover lid van het Gelderse consumentenoverleg dat een kritisch advies uitbracht. 'Keolis gebruikt de gelegenheid om op de zwakke lijnen structureel te bezuinigen. Wij zeggen: gebruik flexibilisering van de sterke lijnen als oplossing en laat de zwakke lijnen doorrijden met minimaal elk uur een bus.'

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.