Utrecht start herstelplan voor regionaal openbaar vervoer
In 2020 werd door corona het aantal OV-reizigers in Utrecht teruggebracht tot minder dan 30 procent. Met forse gevolgen voor de financiƫle positie van vervoersbedrijven en provincie als opdrachtgever. Er gloort licht aan het einde van de tunnel.
Dat meldt het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht in een Statenbrief die een herstelplan aankondigt voor het regionaal openbaar vervoer. Met dit plan vraagt de provincie aan de vervoersbedrijven U-OV en Syntus Utrecht om zich voor te bereiden op de dienstregeling voor 2022.
Inmiddels staat de bezetting van bus en tram op ruim 50 procent van de periode voor corona. Om ondanks de teruggevallen inkomsten het Utrechts openbaar vervoer in stand te houden, draagt het rijk tot eind dit jaar bij met financiƫle bijdragen. De provincie Utrecht blijft zich inspannen om het Kabinet te bewegen ook in 2022 het openbaar vervoer te ondersteunen. Afhankelijk van de herstelprognose kunnen de tekorten in het Utrechts OV tot en met 2025 oplopen tot 75 miljoen euro. Het kan tot eind 2025 duren voordat de bezetting van het openbaar vervoer weer op het niveau ligt van voor corona.
De provincie heeft vervoerders U-OV en Syntus Utrecht gevraagd om plannen te maken voor een dienstregeling 2022 die rekening houdt met twee toekomstscenario’s. In het meest optimistische draaiboek gaat de provincie Utrecht ervan uit dat de reizigersaantallen dusdanig stijgen dat het volstaat om gemiddeld met 10 procent af te schalen op de beschikbare uren voor de dienstregeling van volgend jaar. In het voorzichtige scenario wordt uitgegaan van 20 procent minder aanbod. In september maken Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een keuze tussen deze scenario’s.
Dat meldt het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht in een Statenbrief die een herstelplan aankondigt voor het regionaal openbaar vervoer. Met dit plan vraagt de provincie aan de vervoersbedrijven U-OV en Syntus Utrecht om zich voor te bereiden op de dienstregeling voor 2022.
Inmiddels staat de bezetting van bus en tram op ruim 50 procent van de periode voor corona. Om ondanks de teruggevallen inkomsten het Utrechts openbaar vervoer in stand te houden, draagt het rijk tot eind dit jaar bij met financiƫle bijdragen. De provincie Utrecht blijft zich inspannen om het Kabinet te bewegen ook in 2022 het openbaar vervoer te ondersteunen. Afhankelijk van de herstelprognose kunnen de tekorten in het Utrechts OV tot en met 2025 oplopen tot 75 miljoen euro. Het kan tot eind 2025 duren voordat de bezetting van het openbaar vervoer weer op het niveau ligt van voor corona.
De provincie heeft vervoerders U-OV en Syntus Utrecht gevraagd om plannen te maken voor een dienstregeling 2022 die rekening houdt met twee toekomstscenario’s. In het meest optimistische draaiboek gaat de provincie Utrecht ervan uit dat de reizigersaantallen dusdanig stijgen dat het volstaat om gemiddeld met 10 procent af te schalen op de beschikbare uren voor de dienstregeling van volgend jaar. In het voorzichtige scenario wordt uitgegaan van 20 procent minder aanbod. In september maken Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een keuze tussen deze scenario’s.
Geen opmerkingen: