Duitse en Belgische e-bike consument jonger dan in Nederland
Uit cijfers van de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2020 blijkt dat er meer jonge e-bike kopers zijn in Duitsland en Belgiƫ dan in Nederland.
Onder de e-bike kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland.
De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike wat gekocht wordt in onze buurlanden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het aandeel sportieve e-bikes in zowel in Duitsland als Belgiƫ een stuk groter is dan Nederland en dit type wordt vooral aangeschaft door de jongere doelgroep. Een andere verklaring is het meer bergachtige landschap dat hier ook een grote rol in kan spelen.
Daarnaast zien we dat in alle drie de landen de prijs de belangrijkste rol speelt bij de keuze van een e-bike. Bij de Nederlandse consument speelt naast prijs, ook actieradius een grote rol als ze een e-bike aanschaffen. Dit is voor de Duitse en Belgische consument een minder belangrijke beĆÆnvloedingsfactor blijkt uit de GfK E-bike Monitor.
Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter is dan in Belgiƫ en Duitsland. Verder zien we dat het gebruik van de e-bike in Nederland hoger ligt. Zo heeft 30 procent van de potentiƫle e-bike kopers in Nederland al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en Belgiƫ waar respectievelijk 13 procent en 18 procent in het bezit is van een e-bike.
Onder de e-bike kopers zijn de leeftijdsgroepen 50- en 65-plussers in deze landen minder sterk vertegenwoordigd dan in Nederland.
De jongere doelgroep is deels te verklaren door het type e-bike wat gekocht wordt in onze buurlanden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat het aandeel sportieve e-bikes in zowel in Duitsland als Belgiƫ een stuk groter is dan Nederland en dit type wordt vooral aangeschaft door de jongere doelgroep. Een andere verklaring is het meer bergachtige landschap dat hier ook een grote rol in kan spelen.
Daarnaast zien we dat in alle drie de landen de prijs de belangrijkste rol speelt bij de keuze van een e-bike. Bij de Nederlandse consument speelt naast prijs, ook actieradius een grote rol als ze een e-bike aanschaffen. Dit is voor de Duitse en Belgische consument een minder belangrijke beĆÆnvloedingsfactor blijkt uit de GfK E-bike Monitor.
Uit de cijfers van vorig jaar blijkt dat de groep Nederlandse consumenten die een tweede e-bike gaat aanschaffen een stuk groter is dan in Belgiƫ en Duitsland. Verder zien we dat het gebruik van de e-bike in Nederland hoger ligt. Zo heeft 30 procent van de potentiƫle e-bike kopers in Nederland al een e-bike in hun bezit. Dit is fors meer ten opzichte van Duitsland en Belgiƫ waar respectievelijk 13 procent en 18 procent in het bezit is van een e-bike.
Geen opmerkingen: