ProRail: treinen tussen Lelystad en Dronten rijden vanaf half december
De verwachting is dat medio december weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Dat meldt ProRail.
De schade aan het spoor is het gevolg van het Tennet-incident dat op vrijdag 2 september nabij Swifterbant plaatsvond. Hierbij is de hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding gekomen en heeft voor overslag gezorgd. Eerder werd al duidelijk dat het repareren van alle schade naar verwachting tot medio december gaat duren.
Er is veel techniek nodig om een trein van A naar B te laten rijden. Aan al deze systemen is fikse schade. Denk hierbij aan de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen.
In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten.
Hetzelfde geldt voor de relais. Dit zijn een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom en zo daadwerkelijk bediend worden. In totaal worden er meer 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.
De ICT- en telecomsystemen zijn inmiddels volledig gecontroleerd en hersteld. Ook de eerste schade aan de bovenleidingkabels is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen is er nog werk nodig: verschillende draagarmen moeten nog vervangen worden. Ook worden de spoorstaven over een stuk van 12 meter vernieuwd.
De schade aan het spoor is het gevolg van het Tennet-incident dat op vrijdag 2 september nabij Swifterbant plaatsvond. Hierbij is de hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding gekomen en heeft voor overslag gezorgd. Eerder werd al duidelijk dat het repareren van alle schade naar verwachting tot medio december gaat duren.
Er is veel techniek nodig om een trein van A naar B te laten rijden. Aan al deze systemen is fikse schade. Denk hierbij aan de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen.
In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten.
Hetzelfde geldt voor de relais. Dit zijn een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom en zo daadwerkelijk bediend worden. In totaal worden er meer 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.
De ICT- en telecomsystemen zijn inmiddels volledig gecontroleerd en hersteld. Ook de eerste schade aan de bovenleidingkabels is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen is er nog werk nodig: verschillende draagarmen moeten nog vervangen worden. Ook worden de spoorstaven over een stuk van 12 meter vernieuwd.
Geen opmerkingen: