Rover: NS moet prijzen bevriezen ipv fors verhogen!
De NS-reiziger gaat volgend jaar fors meer betalen voor fors minder aanbod. Gezien de slechte dienstverlening bij NS momenteel past echter maar één ding: de prijzen bevriezen.
Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov aan NS.
NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de tweede klas 5,51 procent duurder maken. Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets in prijs om het gemiddelde te drukken. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11 procent duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13 procent minder treinen vanwege personeelsgebrek.
Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen.
Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties.
NS vraagt nu echt te veel van de reiziger, stelt Rover-directeur Freek Bos.
'Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.'
Dat schrijft Rover samen met de consumentenorganisaties in het Locov aan NS.
NS wil per 1 januari de treinkaartjes voor de tweede klas 5,51 procent duurder maken. Om hiermee niet de afspraken met het Rijk te overtreden, verlaagt NS de abonnementen Traject Vrij en Altijd Vrij iets in prijs om het gemiddelde te drukken. Andere abonnementen zoals Dal Voordeel, Altijd Voordeel en Dal Vrij worden maar liefst 9 tot 11 procent duurder. Hiermee gaan NS-reizigers fors meer betalen voor een fors minder aanbod: in 2023 rijden er zo’n 13 procent minder treinen vanwege personeelsgebrek.
Rover en de andere consumentenorganisaties vinden de plannen van NS bevreemdend. Met minder treinen, langere reistijd, vollere treinen en extra overstappen is de forse prijsverhoging op geen enkele manier gerechtvaardigd. De consumentenorganisaties pleiten daarom voor het helemaal afzien van prijsverhogingen.
Het is tot nu toe alleen in 2002 voorgekomen dat NS de tarieven niet verhoogde, destijds wegens slechte prestaties.
NS vraagt nu echt te veel van de reiziger, stelt Rover-directeur Freek Bos.
'Het zou het bedrijf sieren de problemen van de treinreiziger serieus te nemen en gezien de slechte kwaliteit van dienstverlening af te zien van iedere prijsverhoging. Wij zien het als maatschappelijke plicht van NS om reizigers niet de trein uit te jagen. Ook zonder exorbitante prijsverhoging zal NS hiervoor in 2023 alle zeilen moeten bijzetten.'
Geen opmerkingen: