Ads Top

Snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn

Het blijft voorlopig mogelijk om alle treinen over de hogesnelheidslijn te rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Reizigers moeten wel rekening houden met een vertraging van sowieso vijf minuten. En het kan voorkomen dat er af en toe treinen uitvallen.

Gisteren constateerde spoorbeheerder ProRail dat de snelheid op de lijn op meerdere plekken verlaagd moest worden omdat er scheurvorming is aan bruggen en viaducten. Dat komt bovenop een snelheidsbeperking die er al was op de hsl. Daardoor reden er gisteren minder treinen.

Machinisten moest handmatig aangegeven worden waar ze minder hard konden rijden. Sinds vanochtend heeft ProRail dit in de computersystemen verwerkt, waardoor machinisten dit zien in de trein. Daarom is vanochtend besloten toch alle treinen te laten rijden en dat gaat goed. Hoe lang dat gaat duren is nog onduidelijk. NS bekijkt nog wat de beperkingen betekenen voor de dienstregeling de komende dagen.

Vorige week werd bekend dat op meerdere plekken op de hsl de snelheid verlaagd moet worden omdat er beginnende scheurvorming is geconstateerd aan bruggen en viaducten. Dit was al eerder het geval op de hsl bij viaduct Zuidweg. Daar rijden de treinen sinds het najaar van 2022 met een snelheid van 80 kilometer per uur, in plaats van 300 kilometer per uur. Op de hsl tussen Hoofddorp en de Groene Hart Tunnel zijn nu 9 viaducten en bruggen met een vergelijkbaar ontwerp als viaduct Zuidweg. Hier mocht maar 160 kilometer per uur gereden worden en dat is nu verder verlaagd naar 120 kilometer per uur. ProRail geeft aan dat daarmee veilig over de hogesnelheidslijn gereden kan worden.
 

Volgens de FNV was het debacle rond de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam te voorkomen. De vakbond heeft altijd gewaarschuwd voor de risico’s en pleit er voor om het beheer en de bouw van het spoor in Nederland voortaan bij spoorbeheerder ProRail te laten.

Er wordt door verschillende partijen vol ongeloof gereageerd op de problemen die zijn ontstaan op de HSL. De conclusie die de media trekken is kort en duidelijk: het project is uitgegroeid tot een ramp van formaat.

De HSL is gebouwd in opdracht van het ministerie. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering lag bij Rijkswaterstaat (RWS). RWS heeft de viaducten door verschillende aannemers laten bouwen. Het ministerie heeft op haar beurt een aannemer ingeschakeld voor het aanleggen van het spoor en andere voorzieningen. FNV Spoor heeft altijd gewaarschuwd voor deze constructie waarbij verschillende private partijen worden ingeschakeld. De zorgen werden vooraf, maar ook nadat de HSL in gebruik werd genomen, gedeeld met de politiek. Tot nu toe sprak de vakbond tegen dovemansoren.
 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.