Ads Top

NS jaarcijfers 2024: Oplopende kosten en investeringen in kwaliteit drukken financieel resultaat NS

Afgelopen jaar kwamen 89,4 procent van de reizigers op tijd op hun bestemming (2023: 89,7%). Het percentage reizigers dat een zitplaats in de spits had, komt over heel 2024 uit op 94,6% (2023: 94,7%). In 2024 zijn er meer werkzaamheden aan het spoor uitgevoerd dan in 2023, die ook vaker overdag en buiten vakantieperiodes plaatsvonden. De punctualiteit is daardoor iets lager dan vorig jaar, echter: dankzij maatregelen van NS en ProRail zijn de prestaties gedurende het jaar steeds verder verbeterd. Zo heeft NS langdurige snelheidsbeperkingen verwerkt in de dienstregeling, rondom werkzaamheden rijden we een robuuste treindienst en door slim onderhoud en reparatie van treinen was er voldoende treinmaterieel beschikbaar. Dankzij deze maatregelen en het uitblijven van grote overlast door herfstweer heeft NS de bodemwaarde 2024 voor reizigerspunctualiteit en zitplaatskans in de spits gehaald.

Internationaal treinreizen blijft populair. Afgelopen jaar verkocht NS 10% meer treintickets dan in 2023. Vanaf 15 december zijn nieuwe treinverbindingen naar Brussel van start gegaan. Samen met de NMBS rijdt NS met de EuroCity en de Eurocity Direct 32 keer per dag tussen Nederland en België. Vanaf december kunnen reizigers daarnaast met een rechtstreekse trein naar München. In juni is de ICE-verbinding tussen Nederland en Frankfurt voorzien van nieuwe treinen van Deutsche Bahn. De komst van de nieuwe treinen leidde direct tot betere prestaties op dit traject.

NS betaalde vorig jaar alleen al 533 miljoen euro aan het ministerie en ProRail om überhaupt op het spoor te mogen rijden, een stijging van 15% en 70 miljoen euro meer dan over 2023. Ook het recordaantal werkzaamheden raakten ons dubbel in de portemonnee. De opbrengsten lopen terug omdat mensen de trein dan minder nemen en de kosten voor het regelen van vervangend vervoer bedroegen vorig jaar 23 miljoen euro. Om weer financieel gezond te worden, zal NS moeten blijven besparen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.