Ads Top

Eerste deel IJ-viaduct op station Amsterdam Centraal gerenoveerd

Zes maanden is er intensief gewerkt op station Amsterdam Centraal. Aannemer BAM renoveerde de stalen brugconstructie onder sporen 14 en 15 en de perrons 5 en 6. Inmiddels zijn de herstelwerkzaamheden voltooid en is de levensduur van het viaduct met 50 jaar verlengd. Deze mijlpaal werd donderdag 20 februari gevierd in het station.

Het oude IJ-viaduct was na 100 jaar toe aan een grondige renovatie. Het stalen viaduct is aangestort met beton. BAM verwijderde het beton uit de spoorbak om de stalen draagconstructie te inspecteren én te conserveren. Daarna stortte de aannemer nieuw beton. Ook zijn de perronwanden hersteld en meteen op de juiste hoogte gebracht.
Duurzaam en digitaal bouwen

BAM maakte in Amsterdam gebruik van hun duurzamere GroenR-beton. Dit bespaart 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. Hiermee verminderden we onze uitstoot met 4.996 kg CO2. Dat is vergelijkbaar met de uitstoot van een autorit van Amsterdam naar Shanghai en terug. Ook zette BAM in op elektrisch materieel om emissies te beperken, zoals verreikers en shovels. En werden alle perronranden van perrons 5 en 6 hergebruikt.

Daarnaast paste de aannemer digitale technologieën toe, zoals 3D-modellering en zogenoemde pointcloud-scans. Dit versnelde niet alleen de voorbereiding en de uitvoering, maar droeg ook bij aan een efficiënter proces.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.