Ads Top

64 dagen werkzaamheden op station Groningen

ProRail bouwt elke dag aan het vernieuwde station Groningen. Verreweg de meeste tijd zonder gevolgen voor treinverkeer, maar dit voorjaar is er wel een periode van 64 dagen nodig. 

Vanaf 10 mei is er hinder voor treinen en reizigers. Dat duurt tot 13 juli, in totaal 64 dagen. Eerder waren 51 dagen aangekondigd, maar dat bleek niet genoeg. Na de bouwperiode kunnen reizigers gebruik maken van een groot gedeelte van het nieuwe station Groningen.

Deze buitendienststelling heeft gevolgen voor NS- én Arriva-treinen, omdat er per trein geen verbinding met station Groningen is. Dat betekent dat reizigers hun reis helaas aan moeten passen. Wat dat precies voor reizigers betekent, wordt tijdig door NS en Arriva bekendgemaakt zodat treinreizigers hun reis goed kunnen plannen.

Het eerste weekend is er geen enkel treinverkeer mogelijk. Daarna kunnen de Arriva-treinen gedurende circa vier weken rijden. Dit is tot ook de westkant van het station halverwege juni bezet is door de werkzaamheden. Arriva en NS zetten vervangend vervoer in vanaf station Groningen Europapark. Ze zorgen voor informatie op stations, websites en reisplanners.

Tijdens deze periode van negen weken realiseert onze aannemer Strukton onder meer de doorkoppeling van regionale lijnen. Treinen van Arriva kunnen na de werkzaamheden door station Groningen verder rijden. Dat levert voor reizigers in de regio veel voordeel op. Op het station zelf bouwen we perrons af, verleggen we en vernieuwen we sporen. Daarnaast verwijderen, vervangen en verplaatsen we wissels. Het spoorkruisende deel van de busonderdoorgang zal op zijn plek gereden worden. Dit deel zorgt er uiteindelijk voor dat de bussen kunnen doorrijden naar het Zuidplein. Tot slot wordt de blauwe loopbrug weggehaald.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.