Nieuwe entree station Zwolle groen baken voor de stad
Station Zwolle krijgt een nieuwe entree aan de centrumzijde. Deze entree krijgt de naam Stadslantaarn en gaat de huidige entree vervangen. Het wordt gerealiseerd met biobased materialen en hergebruikte bestaande materialen. Vandaag is het ontwerp in Zwolle gepresenteerd door de gemeente, provincie Overijssel, ProRail en NS.
Hout is het belangrijkste materiaal van de entree. Voor reizigers biedt de entree beschutting en er is volop ruimte voor reizigersvoorzieningen en commerciële activiteiten. De entree doet denken aan een sfeervolle lantaarn die zowel overdag als 's avonds het station tot leven brengt.
Het ontwerp van Studio Nauta wordt gerealiseerd met biobased materiaal, hergebruik van bestaande materialen en is gericht op het vergroten van biodiversiteit. Daarnaast wordt modulair gebouwd, zodat materialen ook later kunnen worden hergebruikt. De daken van de entree en nieuwe perronoverkappingen worden volledig bedekt met een groen dek met daarop zonnepanelen.
De uiteinden van beide perrons, waar minder mensen komen, worden ook groen ingericht. Op het stationsplein en in de ‘lantaarnhal’, met zitgelegenheden en winkels, komen bomen, heesters en planten.
Ook krijgt het station op perron 12/13 en 15/16 perronkappen. Dit zijn de perrons van de treinen van en naar Emmen en Kampen. Een deel van de kappen is circulair -gemaakt van bestaande materialen- een ander deel wordt gemaakt met biobased materiaal –voornamelijk hout.
Het project is een samenwerking tussen de gemeente Zwolle, Provincie Overijssel, NS en ProRail. ProRail begeleidt het project. Gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS hebben een rol in planvorming, het ontwerp en dragen bij aan de financiering. Zij worden op het gebied van ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid geadviseerd door Bureau Spoorbouwmeester. Gerdien Rots (wethouder gemeente Zwolle), Martijn Dadema (gedeputeerde provincie Overijssel), Danou Veenhof (regiodirecteur ProRail) en Jildou van der Sluis (directeur Ontwikkeling bij NS Stations) onthulden de plannen.
Hout is het belangrijkste materiaal van de entree. Voor reizigers biedt de entree beschutting en er is volop ruimte voor reizigersvoorzieningen en commerciële activiteiten. De entree doet denken aan een sfeervolle lantaarn die zowel overdag als 's avonds het station tot leven brengt.
Het ontwerp van Studio Nauta wordt gerealiseerd met biobased materiaal, hergebruik van bestaande materialen en is gericht op het vergroten van biodiversiteit. Daarnaast wordt modulair gebouwd, zodat materialen ook later kunnen worden hergebruikt. De daken van de entree en nieuwe perronoverkappingen worden volledig bedekt met een groen dek met daarop zonnepanelen.
De uiteinden van beide perrons, waar minder mensen komen, worden ook groen ingericht. Op het stationsplein en in de ‘lantaarnhal’, met zitgelegenheden en winkels, komen bomen, heesters en planten.
Ook krijgt het station op perron 12/13 en 15/16 perronkappen. Dit zijn de perrons van de treinen van en naar Emmen en Kampen. Een deel van de kappen is circulair -gemaakt van bestaande materialen- een ander deel wordt gemaakt met biobased materiaal –voornamelijk hout.
Het project is een samenwerking tussen de gemeente Zwolle, Provincie Overijssel, NS en ProRail. ProRail begeleidt het project. Gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS hebben een rol in planvorming, het ontwerp en dragen bij aan de financiering. Zij worden op het gebied van ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid geadviseerd door Bureau Spoorbouwmeester. Gerdien Rots (wethouder gemeente Zwolle), Martijn Dadema (gedeputeerde provincie Overijssel), Danou Veenhof (regiodirecteur ProRail) en Jildou van der Sluis (directeur Ontwikkeling bij NS Stations) onthulden de plannen.
Geen opmerkingen: