Ads Top

Voorwaarden fietsparkeren worden logischer


Het stallen van fietsen met fietskratten bij het station wordt goedkoper en bij diefstal wordt de maximale vergoeding voor een fiets net zo hoog als voor een e-bike. Hiermee neemt NS diverse adviezen van Rover over die de regels rond het fietsparkeren logischer moeten maken.

NS gaat de algemene voorwaarden voor fietsparkeren bij stations aanpassen. Hiermee zouden de regels duidelijker moeten worden voor reizigers. Ook wordt alvast rekening gehouden met de mogelijkheid dat reizigers in de toekomst ook met hun bankpas fietsen kunnen in- en uitchecken. Tot slot wil NS meer ruimte creëren in sommige stallingen door daar de maximale stallingsduur te beperken en door Swapfietsen die te lang zijn gestald niet meer op te slaan maar direct door te sturen naar het bedrijf achter Swapfiets.

Rover steunt de voorstellen van NS, maar vroeg samen met de andere consumentenorganisaties om meer duidelijkheid voor de reiziger. Bijvoorbeeld over welke regels ook voor brommers en snorfietsen gelden en wanneer een fiets wordt gezien als buitenmodelfiets: een afwijkend grote fiets die extra kost om te stallen.

Ook vindt Rover het vreemd dat de vergoeding voor reguliere fietsen momenteel standaard lager is dan die voor en e-bike: 'Het kan toch niet zo zijn dat je een e-bike van 1250 euro bij diefstal helemaal vergoed krijgt en dat je voor een even dure fiets slechts 750 euro terugkrijgt?' Daarop heeft NS besloten de vergoeding gelijk te trekken naar in beide gevallen maximaal 1000 euro.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.