Ads Top

​​Populariteit e-bikes in 2023 onder 25-34 jarigen gestegen​

Vergeleken met vorig jaar zijn er in Nederland naar verhouding meer e-bike kopers in de leeftijdscategorie 25-34 jaar en minder in de categorie 18-24 jaar. In die laatste categorie was vorig jaar juist een toename. Het aandeel van verkochte elektrische racefietsen is afgenomen en dat van stads- en toerfietsen toegenomen. Het aandeel van fatbikes is nog beperkt. Dit blijkt uit de GfK E-bike Monitor 2023, de jaarlijkse E-Bike Monitor van GfK.

De Nederlandse consument betaalt uiteindelijk gemiddeld 18 procent meer voor de aangekochte e-bike dan men voor ogen had in de oriëntatiefase. Deze gap, tussen bereidheid te betalen en daadwerkelijk betaald, is ten opzichte van 2022 toegenomen. De angst voor diefstal van de e-bike, een veel voorkomende drempel tot aankoop, is met 40% toegenomen in 2023

De gemiddelde aankoopprijs is harder gestegen dan vorig jaar. De fysieke winkel blijft het belangrijkste kanaal voor het kopen van een e-bike. De consument vindt het nog steeds belangrijk om de e-bike te zien en te testen. Na een stijging vorig jaar is het aandeel van het onlinekanaal weer iets afgenomen. Het online-aandeel voor de aankoop van een e-bike is in Nederland relatief laag.

Ook in 2023 maakte ruim 90 procent van de kopers die een winkel of locatie hebben bezocht een proefrit. Ook in andere landen wordt er veel gebruik gemaakt van een proefrit, maar het percentage blijft achter bij Nederland. Maar liefst driekwart van de consumenten die een e-bike in de fysieke winkel kopen geeft de voorkeur aan offline fietsenwinkels die meerdere merken in huis hebben.  

In de ons omringende landen is de online markt stabiel met uitzondering van Frankrijk, daar zien we een forse stijging van het percentage dat de e-bike online heeft aangeschaft. Daar waar in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en Zweden een fietsenwinkel die meer merken voert doorgaans de meest dominante speler is binnen het offline-kanaal, zien we in Frankrijk een relatief hoog aandeel van sportwinkels en supermarkten.

Het bezoek aan een fysieke winkel speelt nog steeds een belangrijke rol in het oriëntatieproces voor aankoop. Voor fabrikanten en retailers blijft de fysieke winkel dus een belangrijk kanaal in de customer journey. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen van kopers en de customer journey in andere landen ten opzichte van de Nederlandse markt. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de customer journey is bij de aanschaf van een e-bike wordt uitgebreid toegelicht in dit jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.