Ads Top

Arriva rijdt ook na 2028 de Vechtdallijnen

Ook vanaf eind 2028 blijft Arriva de treindiensten Zwolle-Emmen en Hardenberg-Almelo verzorgen, samen bekend als de Vechtdallijnen. Het gaat om regionale treindiensten RS20 (sprinter) en RE20 (sneltrein) tussen Zwolle en Emmen en de RS21 tussen Almelo en Hardenberg, die worden gereden onder de noemer RRReis. De nieuwe concessie gaat in december 2028 van start en duurt 15 jaar. De nieuwe concessie biedt duurzaam en aantrekkelijk treinvervoer dat aansluit op de wensen en behoeften van reizigers.

Vervoerders Keolis, Arriva en Qbuzz hebben elk een bod gedaan om de Vechtdallijnen te mogen exploiteren. De offerte van Arriva kwam als beste uit de bus. Met de concessie is een subsidie van 12 tot 15 miljoen euro per jaar gemoeid, afhankelijk van de reizigersaantallen. Reizigersorganisaties zijn betrokken geweest bij het aanbestedingsproces. Zij brachten advies uit over de eisen die zijn gesteld.

Drenthe en Overijssel hebben Arriva gekozen als vervoerder die het beste invulling geeft aan de doelen die gesteld zijn, zoals voldoende vervoeraanbod en een goede uitvoeringskwaliteit. Daarnaast vinden de provincies het belangrijk dat de treindiensten optimaal aansluiten bij de wensen van de reizigers. Arriva geeft de huidige elektrische treinen een flinke upgrades, en zal deze aanpassen zodat ze nog 15 jaar door kunnen rijden. Daarnaast worden 5 nieuwe Flirt vierbakstreinstellen aangeschaft en ingezet. Na de elektrificatie van het traject Almelo – Mariënberg zullen ook op de verbinding Almelo – Hardenberg nieuwe elektrische treinen ingezet worden, die de huidige dieseltreinen vervangen.

Arriva gaat in de nieuwe concessie meer ritten uitvoeren, vooral aan de randen van de dag. Naast de inzet van de vijf nieuwe Flirt-treinen krijgen de bestaande treinstellen meer capaciteit, onder andere voor het vervoer van fietsen. Verder komen er meer en nieuwe mogelijkheden om aan boord te werken met USB-stekkers en klaptafels.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.