Eerste rit met automatisch rijdende bus op de openbare weg
Bus 533 van RET, kan vanaf vrijdag 1 augustus gebruikt worden door reizigers. Een unieke ervaring voor iedereen die van en naar de luchthaven reist met het ov en een mooi visitekaartje voor de regio. DAM Shuttles, RET, Rotterdam The Hague Airport, MRDH, HTM en de gemeente Rotterdam werken samen om de innovatie mogelijk te maken.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft na uitgebreide testen goedkeuring gegeven om met de bussen van leveranciers KARSAN en ADASTEC op de openbare weg te rijden. De route van de luchthaven naar het metrostation is een overzichtelijke route en bevat niet veel complexe verkeerssituaties. Dat maakt dit traject geschikt voor de automatisch rijdende bussen. De afgelopen weken is de eerste bus op de route getest en ingeregeld, zonder reizigers. Op de bus is een speciaal getrainde en gekwalificeerde buschauffeur aanwezig die kan ingrijpen en de bus handmatig kan bedienen mocht dat nodig zijn. Dit zijn ervaren buschauffeurs die een speciale training hebben gehad om dit voertuig te mogen besturen.
Dit project is een eerste stap in de doorontwikkeling van een zelfrijdend vervoersysteem. In de toekomst kunnen zelfrijdende voertuigen bijdragen aan het slimmer inzetten van personeel en vervoerscapaciteit. En aan het verhogen van de verkeersveiligheid doordat de bus op een vaste route rijdt en uitgerust is met sensoren, radar- én camerasystemen die de omgeving voortdurend scannen. De bus past zich daarop aan. Tenslotte helpen de bussen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot en daarmee een betere luchtkwaliteit, omdat deze volledig elektrisch zijn.
De automatisch rijdende bussen zijn rolstoeltoegankelijk en er is ruimte voor 20 passagiers inclusief bagage. Buslijn 533 is een nieuwe, moderne en comfortabele extra reisoptie om tussen het metrostation en de luchthaven te reizen. De aantrekkingskracht om op deze route gebruik te maken van het OV neemt daarmee toe. Buslijn 33 blijft ongewijzigd de huidige route rijden.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft na uitgebreide testen goedkeuring gegeven om met de bussen van leveranciers KARSAN en ADASTEC op de openbare weg te rijden. De route van de luchthaven naar het metrostation is een overzichtelijke route en bevat niet veel complexe verkeerssituaties. Dat maakt dit traject geschikt voor de automatisch rijdende bussen. De afgelopen weken is de eerste bus op de route getest en ingeregeld, zonder reizigers. Op de bus is een speciaal getrainde en gekwalificeerde buschauffeur aanwezig die kan ingrijpen en de bus handmatig kan bedienen mocht dat nodig zijn. Dit zijn ervaren buschauffeurs die een speciale training hebben gehad om dit voertuig te mogen besturen.
Dit project is een eerste stap in de doorontwikkeling van een zelfrijdend vervoersysteem. In de toekomst kunnen zelfrijdende voertuigen bijdragen aan het slimmer inzetten van personeel en vervoerscapaciteit. En aan het verhogen van de verkeersveiligheid doordat de bus op een vaste route rijdt en uitgerust is met sensoren, radar- én camerasystemen die de omgeving voortdurend scannen. De bus past zich daarop aan. Tenslotte helpen de bussen bij het terugdringen van de CO2-uitstoot en daarmee een betere luchtkwaliteit, omdat deze volledig elektrisch zijn.
De automatisch rijdende bussen zijn rolstoeltoegankelijk en er is ruimte voor 20 passagiers inclusief bagage. Buslijn 533 is een nieuwe, moderne en comfortabele extra reisoptie om tussen het metrostation en de luchthaven te reizen. De aantrekkingskracht om op deze route gebruik te maken van het OV neemt daarmee toe. Buslijn 33 blijft ongewijzigd de huidige route rijden.

Geen opmerkingen: