Ads Top

Dienstregeling 2026: meer vroege en late treinen, Zeeland en Brabant beter verbonden

In de dienstregeling van 2026 gaat NS op een flink aantal plekken de eerste trein van de dag eerder rijden en de laatste trein van de dag later. Daarnaast worden Zeeland en Noord-Brabant beter verbonden en gaan er op veel plekken meer treinen rijden, zoals tussen Amersfoort en Deventer. 

De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 14 december. Voor verschillende treinen kunnen vertrek- of aankomsttijden veranderen. NS raadt vaste reizigers daarom aan om tijden van hun vaste trein te checken in de NS Reisplanner.

De nieuwe dienstregeling bouwt voort op de grote structuurwijziging die vorig jaar doorgevoerd is en positief werkte. NS wil dit in de toekomst uitbreiden. Deze vervolgstappen zijn afhankelijk van de snelheid waarmee de infrabeheerders de problemen met de infrastructuur kunnen oplossen. NS blijft de ontwikkelingen goed monitoren.

Zeeland en Noord-Brabant beter verbonden
De trein tussen Zwolle en Roosendaal gaat eens per uur doorrijden naar Vlissingen. Deze nieuwe verbinding is onderdeel van het compensatiepakket ‘Wind in de Zeilen’ vanuit de overheid voor het niet realiseren van een marinierskazerne in Vlissingen.

In de dienstregeling 2026 kunnen reizigers vanuit Zeeland eens per uur rechtstreeks naar Breda, Tilburg en verder reizen. Zeeland wordt daardoor beter bereikbaar. Om dit te vieren deelt NS op maandag 15 december de perfecte combinatie van lekkernijen uit Zeeland en Brabant uit aan reizigers in Vlissingen: de ‘worstenbolus’.

Op werkdagen gaat NS de hele dag vier in plaats van drie Intercity’s per uur rijden tussen Amersfoort Centraal en Deventer. Nu is dat alleen in de spits zo. Hiermee wordt de overstap op station Apeldoorn naar Zutphen verbeterd, net als de overstap op station Deventer naar Zwolle. In de uren dat de internationale trein van of naar Duitsland rijdt kan NS maar drie Intercity’s rijden.

NS gaat in het weekend meer Sprinters rijden tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. Het aantal Sprinters wordt op zaterdag en zondag verhoogd van twee naar vier per uur. Hiermee zorgt NS er ook voor dat er meer treinen stoppen op de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer Arena, Abcoude. Vanaf de stations tussen Breukelen en Rhenen kunnen reizigers rechtstreeks naar Amsterdam.

Op de plek waar doordeweeks de TienminutenSprinter rijdt, gaat NS op zaterdag meer Sprinters rijden. De frequentie gaat tussen 10.00 en 20.00 uur omhoog van twee naar vier Sprinters per uur. Met de uitbreiding van de Sprinterdienst op zaterdag zet NS een volgende stap in de ontwikkeling van de CitySprinter op de Oude Lijn. Langs dit spoor worden de komende jaren veel woningen gebouwd.

Op een flink aantal plekken kunnen vroege reizigers eerder een trein pakken en gaat de laatste trein later. Enkele voorbeelden:

Utrecht Centraal – Driebergen-Zeist    Ma-vrij    Extra Sprinter om 06:26 uur
Hilversum – Schiphol Airport     Zondag    Eerste Intercity uur eerder (06:30u)
Hoofddorp – Amsterdam Centraal    Zon-don    Laatste Sprinter half uur later (01:02u)
Leeuwarden – Zwolle – Utrecht Centraal     Vrij-za Laatste Intercity uur later (23:46u)
Den Haag Centraal / Utrecht Centraal / Amersfoort Centraal – Zwolle Elke dag Laatste Intercity half uur later (23:40u)
Utrecht Centraal – Amersfoort Centraal – Zwolle    Elke dag Laatste Sprinter half uur later (23:50u)
Utrecht Centraal / Amersfoort Centraal – Deventer Ma-don Laatste Intercity half uur later (00:22u)
Schiphol Airport – Amersfoort Centraal  Zondag  Eerste Intercity half uur eerder (07:08u)
Den Haag Centraal – Breda Zon-don Laatste Intercity half uur later (23:49u)
Rotterdam Centraal / Dordrecht – Roosendaal Zon-don Laatste Intercity half uur later (00:51u)
Den Haag HS – Rotterdam Centraal Vrij Laatste Intercity half uur later (02:00u)

 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.