Snelheidsbeperking tussen Leeuwarden en Hardegarijp
Sinds afgelopen zomer heeft ProRail een snelheidsbeperking ingevoerd op het baanvak Leeuwarden – Groningen, ter hoogte van Hardegarijp. Op deze locatie mag niet harder worden gereden dan 80 kilometer per uur. Dit komt omdat de ondergrond van de spoorbaan hier niet stabiel is.
Op de locatie van de snelheidsbeperking is sprake van een hoge grondwaterstand. Daarnaast hebben we te maken met een hoge veenlaag. Deze combinatie zorgt voor een golvende beweging wanneer er met hoge snelheden wordt gereden. Bij een snelheid van 80 kilometer per uur kan treinverkeer veilig blijven plaatsvinden.
ProRail is een onderzoek gestart naar hoe we ter plaatse een stabiele bodem kunnen krijgen zodat de snelheid weer verhoogd kan worden. We wachten de resultaten van deze onderzoeken af. We verwachten dat we op deze locatie de spoorbaan moeten verwijderen. De ondergrond heeft daarna tijd nodig om goed in te klinken voordat we het spoor weer kunnen opbouwen.
Hoe verder?
Het gaat hier om niet gepland onderhoud. ProRail moet hiervoor budget en een aannemer regelen. De markt voor dergelijke grote projecten is beperkt. Ook moet ProRail overeenstemming bereiken met de vervoerder over de lange treinvrije periode die nodig is. De verwachting is dat het definitief oplossen van de snelheidsbeperking nog enkele jaren kan duren. De treinen blijven daarom met aangepaste snelheid rijden.
Op de locatie van de snelheidsbeperking is sprake van een hoge grondwaterstand. Daarnaast hebben we te maken met een hoge veenlaag. Deze combinatie zorgt voor een golvende beweging wanneer er met hoge snelheden wordt gereden. Bij een snelheid van 80 kilometer per uur kan treinverkeer veilig blijven plaatsvinden.
ProRail is een onderzoek gestart naar hoe we ter plaatse een stabiele bodem kunnen krijgen zodat de snelheid weer verhoogd kan worden. We wachten de resultaten van deze onderzoeken af. We verwachten dat we op deze locatie de spoorbaan moeten verwijderen. De ondergrond heeft daarna tijd nodig om goed in te klinken voordat we het spoor weer kunnen opbouwen.
Hoe verder?
Het gaat hier om niet gepland onderhoud. ProRail moet hiervoor budget en een aannemer regelen. De markt voor dergelijke grote projecten is beperkt. Ook moet ProRail overeenstemming bereiken met de vervoerder over de lange treinvrije periode die nodig is. De verwachting is dat het definitief oplossen van de snelheidsbeperking nog enkele jaren kan duren. De treinen blijven daarom met aangepaste snelheid rijden.

Geen opmerkingen: