Reizigers positief over komst station Bleizo
Bijna 80 procent van de reizigers is positief over de komst van een station Zoetermeer-Bleizo. Dat blijkt uit onderzoek van Rover Zoetermeer naar de maatschappelijke Bovenaanzicht station - kleinnoodzaak van het station. Gisteren overhandigde Ed Boon van Rover de resultaten van het onderzoek aan de wethouders Henk de Paepe (Lansingerland) en Hans Haring (Zoetermeer).
Het onderzoek kende 235 respondenten, waarvan het merendeel met de trein of RandstadRail richting Gouda/Utrecht en Den Haag reist. De huidige reistijd van deze groep is gemiddeld 1 tot 1,5 uur. De helft (49%) van de respondenten geeft aan altijd via Zoetermeer-Bleizo te zullen gaan reizen, onafhankelijk van de reistijdwinst. Dit aantal loopt op tot 72% naarmate de reistijdwinst toeneemt. Het grootste gedeelte van de positieve respons komt uit Lansingerland en de nabij gelegen wijk Oosterheem.
Mede op basis van deze onderzoeksresultaten is Rover Zoetermeer positief over de komst van station Bleizo. Wel is zij van mening dat ZoRo-bus, die bij het nieuwe station zal stoppen, ook door Berkel zou moeten rijden. Dit gebied heeft veel forensen. Ook ziet Rover Zoetermeer graag dat op termijn de buslijn wordt vervangen door een tram of metroverbinding met aansluiting op de E-lijn in Rotterdam. Veel belang wordt gehecht aan de geplande bewaakte fietsenstallingen en een Park & Ride-voorziening bij het station. Tot slot kan met streekbusverbindingen de bereikbaarheid van Zevenhuizen, Moerkapelle, Waddinxveen, Benthuizen, Hazerswoude Dorp en Boskoop worden verbeterd.
Wethouder Hans Haring is blij met de uitkomst van het onderzoek: “Het onderschrijft het maatschappelijk belang van het station. De reistijdwinst voor OV-reizigers kan met het station oplopen tot maar liefst 25 minuten. Ruim 70.000 inwoners uit Oosterheem en Lansingerland kunnen straks sneller richting Gouda, Utrecht en Rotterdam reizen.” “Overigens niet alleen forensen, maar ook de studerende jeugd die veelal met het OV reist. Ook wordt de druk op de A12 minder, zodat de files daar afnemen. Station Bleizo heeft daarmee enorme waarde voor de hele regio”, aldus wethouder Henk de Paepe.
Het onderzoek kende 235 respondenten, waarvan het merendeel met de trein of RandstadRail richting Gouda/Utrecht en Den Haag reist. De huidige reistijd van deze groep is gemiddeld 1 tot 1,5 uur. De helft (49%) van de respondenten geeft aan altijd via Zoetermeer-Bleizo te zullen gaan reizen, onafhankelijk van de reistijdwinst. Dit aantal loopt op tot 72% naarmate de reistijdwinst toeneemt. Het grootste gedeelte van de positieve respons komt uit Lansingerland en de nabij gelegen wijk Oosterheem.
Mede op basis van deze onderzoeksresultaten is Rover Zoetermeer positief over de komst van station Bleizo. Wel is zij van mening dat ZoRo-bus, die bij het nieuwe station zal stoppen, ook door Berkel zou moeten rijden. Dit gebied heeft veel forensen. Ook ziet Rover Zoetermeer graag dat op termijn de buslijn wordt vervangen door een tram of metroverbinding met aansluiting op de E-lijn in Rotterdam. Veel belang wordt gehecht aan de geplande bewaakte fietsenstallingen en een Park & Ride-voorziening bij het station. Tot slot kan met streekbusverbindingen de bereikbaarheid van Zevenhuizen, Moerkapelle, Waddinxveen, Benthuizen, Hazerswoude Dorp en Boskoop worden verbeterd.
Wethouder Hans Haring is blij met de uitkomst van het onderzoek: “Het onderschrijft het maatschappelijk belang van het station. De reistijdwinst voor OV-reizigers kan met het station oplopen tot maar liefst 25 minuten. Ruim 70.000 inwoners uit Oosterheem en Lansingerland kunnen straks sneller richting Gouda, Utrecht en Rotterdam reizen.” “Overigens niet alleen forensen, maar ook de studerende jeugd die veelal met het OV reist. Ook wordt de druk op de A12 minder, zodat de files daar afnemen. Station Bleizo heeft daarmee enorme waarde voor de hele regio”, aldus wethouder Henk de Paepe.
Geen opmerkingen: