Eerste reizigers over nieuwe spoorbrug Den Bosch
Station Den Bosch is weer volledig bereikbaar voor reizigers. De vijftien dagen durende spoorvernieuwingsklus is klaar. ProRail en aannemers Strukton Rail en Heijmans hebben in die tijd de spoorbrug over de Dieze, sporen en perrons vernieuwd. Reizigers werden daarom door NS en ProRail vanochtend op croissants getrakteerd.
Het treinverkeer rond Den Bosch is met de nieuwe brug en sporen betrouwbaarder geworden. ProRail werkt nog verder aan het spoor bij Den Bosch. Het project is nu op de helft. Er komt nog een extra brug bij over de Dieze wat de betrouwbaarheid en ruimte op het spoor verder verbetert. Treinen van en naar Utrecht en Nijmegen krijgen uiteindelijk voor elke richting twee eigen sporen over de Dieze, onder meer doormiddel van een flyover.
Afgelopen vijftien dagen is er onophoudelijk gewerkt volgens een strak schema. Gisteren bleek opnieuw hoe strak dat schema in elkaar stak. Bij de controles en testen die zijn gedaan voordat het spoor weer in gebruik kon worden genomen, werd gisteren een defect in de bovenleiding ontdekt. Dit is zo snel mogelijk hersteld. Anders dan gepland konden de treinen daardoor niet vanaf de start van de dienstregeling rijden, maar vanaf 7.30 uur. De reizigers zijn de eerste uren nog met bussen vervoerd.
NS is tevreden over het verloop van de businzet in de afgelopen vijftien dagen en de reacties van reizigers. In totaal zijn er een half miljoen reizigers per bus vervoerd. Maanden van tevoren werden reizigers op de hoogte gesteld van de buitendienststelling via onder andere de media, reisinformatieposters op het station, folders en informatiekaartjes en lichtkranten. De meeste reizigers hadden zich goed op de hoogte gesteld van de werkzaamheden, zo bleek uit reacties.
NS zette extra medewerkers in op het station om reizigers van informatie te voorzien. Onder de 400 extra diensten die werden ingeroosterd waren servicemedewerkers, maar ook kantoorpersoneel. Reizigers gaven feedback op de businzet. Hieronder waren veel complimenten, maar ook klachten en verbeterpunten. Dagelijks werd gekeken wat er verbeterd kon worden naar aanleiding van klantreacties. Zo werden vertrektijden van bussen aangepast om beter aan te kunnen sluiten op de treindienst en bussen voorzien van informatiefolders.
Nu deze werkzaamheden er op zitten, is het project over de helft. Aan de noordkant wordt verder gegaan met de bouw van enkelsporige brug en de afbouw van de fly-over en de dubbelsporige brug. Hier wordt nog een gouden, aluminium netkous omheen geplaatst. En aan de zuidkant gaat het emplacement op de schop. Ook hier zal in 2014 het volledige spoor nog worden vernieuwd.
De werkzaamheden zijn allemaal onderdeel van het project ‘Sporen in Den Bosch’. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer treinen van en naar Den Bosch rijden. Ook wordt het spoor robuuster doordat treinen elkaar ongelijkvloers kruisen en niet meer op elkaar hoeven te wachten. Het station krijgt langere perrons die beter bereikbaar worden gemaakt. Het is onze ambitie als ProRail om het spoor nóg betrouwbaarder te maken, daar zijn we dag in dag uit mee bezig. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang.
In een gebied zo groot als een postzegel liepen 400 man per dag rond, voor het afvoeren van oude grond en ballast reden circa 1400 vrachtwagens rond, 65 km nieuwe bovenleiding, 240 nieuwe funderingsblokken voor de bovenleiding, 197 nieuwe bovenleidingpalen, 75 nieuwe bovenleidingbalken, 55.000 ton ballast vervangen, 23.2 km nieuwe spoorstaaf, 19.500 nieuwe dwarsliggers, 2 nieuwe wisselcomplexen, 390 km nieuwe kabel waarvan 15km hoogspanningskabels, 4 km nieuwe kabelkokers, 5 km nieuwe telecom/glasvezelkabel, 284 m1 nieuwe perronkap op perron 3, 150 meter lange nieuwe Diezebrug, 3 dekken, 3400 ton weegt het zwaarste dek, 2 nieuwe relaishuizen, 21 nieuwe relaiskasten, 64 nieuwe seinen, 9 nieuwe ATBvv installaties, 1000 appeltaartjes voor omwonenden.
Het treinverkeer rond Den Bosch is met de nieuwe brug en sporen betrouwbaarder geworden. ProRail werkt nog verder aan het spoor bij Den Bosch. Het project is nu op de helft. Er komt nog een extra brug bij over de Dieze wat de betrouwbaarheid en ruimte op het spoor verder verbetert. Treinen van en naar Utrecht en Nijmegen krijgen uiteindelijk voor elke richting twee eigen sporen over de Dieze, onder meer doormiddel van een flyover.
Afgelopen vijftien dagen is er onophoudelijk gewerkt volgens een strak schema. Gisteren bleek opnieuw hoe strak dat schema in elkaar stak. Bij de controles en testen die zijn gedaan voordat het spoor weer in gebruik kon worden genomen, werd gisteren een defect in de bovenleiding ontdekt. Dit is zo snel mogelijk hersteld. Anders dan gepland konden de treinen daardoor niet vanaf de start van de dienstregeling rijden, maar vanaf 7.30 uur. De reizigers zijn de eerste uren nog met bussen vervoerd.
NS is tevreden over het verloop van de businzet in de afgelopen vijftien dagen en de reacties van reizigers. In totaal zijn er een half miljoen reizigers per bus vervoerd. Maanden van tevoren werden reizigers op de hoogte gesteld van de buitendienststelling via onder andere de media, reisinformatieposters op het station, folders en informatiekaartjes en lichtkranten. De meeste reizigers hadden zich goed op de hoogte gesteld van de werkzaamheden, zo bleek uit reacties.
NS zette extra medewerkers in op het station om reizigers van informatie te voorzien. Onder de 400 extra diensten die werden ingeroosterd waren servicemedewerkers, maar ook kantoorpersoneel. Reizigers gaven feedback op de businzet. Hieronder waren veel complimenten, maar ook klachten en verbeterpunten. Dagelijks werd gekeken wat er verbeterd kon worden naar aanleiding van klantreacties. Zo werden vertrektijden van bussen aangepast om beter aan te kunnen sluiten op de treindienst en bussen voorzien van informatiefolders.
Nu deze werkzaamheden er op zitten, is het project over de helft. Aan de noordkant wordt verder gegaan met de bouw van enkelsporige brug en de afbouw van de fly-over en de dubbelsporige brug. Hier wordt nog een gouden, aluminium netkous omheen geplaatst. En aan de zuidkant gaat het emplacement op de schop. Ook hier zal in 2014 het volledige spoor nog worden vernieuwd.
De werkzaamheden zijn allemaal onderdeel van het project ‘Sporen in Den Bosch’. Hierdoor kunnen er in de toekomst meer treinen van en naar Den Bosch rijden. Ook wordt het spoor robuuster doordat treinen elkaar ongelijkvloers kruisen en niet meer op elkaar hoeven te wachten. Het station krijgt langere perrons die beter bereikbaar worden gemaakt. Het is onze ambitie als ProRail om het spoor nóg betrouwbaarder te maken, daar zijn we dag in dag uit mee bezig. Zo houden we effectief een van de drukst bereden sporen van Europa aan de gang.
In een gebied zo groot als een postzegel liepen 400 man per dag rond, voor het afvoeren van oude grond en ballast reden circa 1400 vrachtwagens rond, 65 km nieuwe bovenleiding, 240 nieuwe funderingsblokken voor de bovenleiding, 197 nieuwe bovenleidingpalen, 75 nieuwe bovenleidingbalken, 55.000 ton ballast vervangen, 23.2 km nieuwe spoorstaaf, 19.500 nieuwe dwarsliggers, 2 nieuwe wisselcomplexen, 390 km nieuwe kabel waarvan 15km hoogspanningskabels, 4 km nieuwe kabelkokers, 5 km nieuwe telecom/glasvezelkabel, 284 m1 nieuwe perronkap op perron 3, 150 meter lange nieuwe Diezebrug, 3 dekken, 3400 ton weegt het zwaarste dek, 2 nieuwe relaishuizen, 21 nieuwe relaiskasten, 64 nieuwe seinen, 9 nieuwe ATBvv installaties, 1000 appeltaartjes voor omwonenden.
Geen opmerkingen: