Inspectie grijpt niet in bij volle treinen Almere
De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) grijpt niet in bij volle treinen tussen Almere Buiten en Amsterdam. Rover had de inspectie ingeschakeld wegens aanhoudende meldingen van volle treinen op onder meer dit traject. Op basis van een meting op 1 juli, concludeert de inspectie dat ingrijpen niet nodig is. Rover tekent bezwaar aan en wil een uitgebreider onderzoek.
In april diende Rover een klacht in bij de inspectie wegens aanhoudende klachten over volle treinen tussen Amsterdam en Almere. Nadat meerdere reizigers hadden gemeld te zijn flauw gevallen of onwel te zijn geworden, concludeerde Rover dat de situatie onveilig was. Tijdens een gesprek met de inspectie kwamen naast Almere-Amsterdam onder meer de trajecten Deventer-Utrecht, Amsterdam – Zaandam en Utrecht – Den Haag en aan bod.
De inspectie heeft Rover laten weten met NS in gesprek te zijn geweest. NS heeft erkend dat er signalen zijn dat reizigers zijn flauwgevallen, ook zijn er problemen met deuren gesignaleerd. NS erkent dat er preventief langere treinen ingezet hadden moeten worden op het traject Amsterdam-Almere.
Op 1 juli heeft de Inspectie controles uitgevoerd op station Almere Buiten en geconcludeerd dat er voldoende vrije plaatsen in de trein beschikbaar waren, al kwam een enkele trein wel helemaal vol het station binnenrijden. Omdat NS bovendien over het juiste veiligheidscertificaat beschikt, ziet de inspectie geen reden tot ingrijpen. Lees hier de reactie van de inspectie.
Rover betreurt het dat de inspectie geen uitgebreider onderzoek heeft gedaan. Op basis van een meting op één dag kan nauwelijks een objectief beeld worden gevormd van de gemiddelde bezetting van treinen op het traject. Bovendien was de meetdag niet representatief: de drukste dag in het OV valt niet op maandag, zeker niet op een maandag waarop studenten en scholieren al vakantie hebben. Rover tekent daarom bezwaar aan en vraagt de inspectie na de (zomer)vakantie opnieuw te meten, op meerdere dagen en het liefst op meerdere stations tussen Amsterdam en Almere.
In april diende Rover een klacht in bij de inspectie wegens aanhoudende klachten over volle treinen tussen Amsterdam en Almere. Nadat meerdere reizigers hadden gemeld te zijn flauw gevallen of onwel te zijn geworden, concludeerde Rover dat de situatie onveilig was. Tijdens een gesprek met de inspectie kwamen naast Almere-Amsterdam onder meer de trajecten Deventer-Utrecht, Amsterdam – Zaandam en Utrecht – Den Haag en aan bod.
De inspectie heeft Rover laten weten met NS in gesprek te zijn geweest. NS heeft erkend dat er signalen zijn dat reizigers zijn flauwgevallen, ook zijn er problemen met deuren gesignaleerd. NS erkent dat er preventief langere treinen ingezet hadden moeten worden op het traject Amsterdam-Almere.
Op 1 juli heeft de Inspectie controles uitgevoerd op station Almere Buiten en geconcludeerd dat er voldoende vrije plaatsen in de trein beschikbaar waren, al kwam een enkele trein wel helemaal vol het station binnenrijden. Omdat NS bovendien over het juiste veiligheidscertificaat beschikt, ziet de inspectie geen reden tot ingrijpen. Lees hier de reactie van de inspectie.
Rover betreurt het dat de inspectie geen uitgebreider onderzoek heeft gedaan. Op basis van een meting op één dag kan nauwelijks een objectief beeld worden gevormd van de gemiddelde bezetting van treinen op het traject. Bovendien was de meetdag niet representatief: de drukste dag in het OV valt niet op maandag, zeker niet op een maandag waarop studenten en scholieren al vakantie hebben. Rover tekent daarom bezwaar aan en vraagt de inspectie na de (zomer)vakantie opnieuw te meten, op meerdere dagen en het liefst op meerdere stations tussen Amsterdam en Almere.
Geen opmerkingen: