Start aanleg nieuwe vloer stationspassage Eindhoven
ProRail stort vandaag samen met aannemer Heijmans het allereerste deel van de vloer van de nieuwe stationspassage in Eindhoven. Het gaat om circa 425 kubieke meter beton, aangevoerd met meer dan 50 betonmixers. Station Eindhoven krijgt een nieuwe, 13 meter brede, reizigerspassage met aan weerszijde winkels, omdat de huidige onderdoorgang te klein is geworden voor het groeiend aantal reizigers.
De nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd door ProRail en aannemer Heijmans in opdracht van ProRail, NS en de gemeente Eindhoven. De nieuwe passage wordt gebouwd in 5 fases. De eerste fase wordt nu gerealiseerd aan de zuidkant van het station. De afgelopen maanden is daar de grond bouwrijp gemaakt, zodat de vloer vandaag kan worden gestort. Het eerste gedeelte wordt 35 meter breed en 22 meter lang. Hierna volgt het bouwen van de wanden en kolommen, waarna het bovendek geplaatst kan worden. Eind dit jaar moet de eerste fase gereed zijn.
Station Eindhoven krijgt een nieuwe passage omdat de huidige onderdoorgang het groeiend aantal reizigers en passanten in Eindhoven niet meer aankan. Nu wandelen er dagelijks 90.000 reizigers en passanten door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele en ruime doorgang en wordt verbonden met de huidige passage. Er komen liften en roltrappen naar elk perron. De faciliteiten worden uitgebreid en ook het aantal winkels neemt toe. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven.
De nieuwe onderdoorgang wordt gebouwd door ProRail en aannemer Heijmans in opdracht van ProRail, NS en de gemeente Eindhoven. De nieuwe passage wordt gebouwd in 5 fases. De eerste fase wordt nu gerealiseerd aan de zuidkant van het station. De afgelopen maanden is daar de grond bouwrijp gemaakt, zodat de vloer vandaag kan worden gestort. Het eerste gedeelte wordt 35 meter breed en 22 meter lang. Hierna volgt het bouwen van de wanden en kolommen, waarna het bovendek geplaatst kan worden. Eind dit jaar moet de eerste fase gereed zijn.
Station Eindhoven krijgt een nieuwe passage omdat de huidige onderdoorgang het groeiend aantal reizigers en passanten in Eindhoven niet meer aankan. Nu wandelen er dagelijks 90.000 reizigers en passanten door het station. In 2020 zijn dat er naar verwachting 115.000. De nieuwe passage zorgt voor een comfortabele en ruime doorgang en wordt verbonden met de huidige passage. Er komen liften en roltrappen naar elk perron. De faciliteiten worden uitgebreid en ook het aantal winkels neemt toe. De totale kosten zijn circa 70 miljoen euro en worden gefinancierd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS Stations, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven.
Geen opmerkingen: