Openbaar vervoer vanaf dit jaar schoner en op duurzame energie
De gemeente Amsterdam en GVB gaan voor een schonere stad met volledig uitstootvrij openbaar vervoer. Elektrische bussen en bedrijfswagens vervangen de huidige vloot, en met zonnepanelen op GVB-gebouwen en metrostations wordt duurzame energie opgewekt. Deze en andere afspraken worden vastgelegd in een convenant dat vandaag wordt ondertekend door wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho en directeur Alexandra van Huffelen van het GVB.
In 2025 moet al het vervoer door het GVB uitstootvrij zijn. In de komende drie jaar gaan de eerste uitstootvrije bussen rijden. Ook wordt gestart met een onderzoek naar hoe de veerponten zo schoon mogelijk kunnen varen. Voor 2019 wil het GVB 50 elektrische auto’s hebben, waarmee jaarlijks minstens 700.000 kilometer in Amsterdam uitstootvrij wordt gereden. De elektriciteit gaat het bedrijf zelf opwekken met zonnepanelen op eigen gebouwen. Uit een eerste onderzoek blijkt dat het GVB over ruimte beschikt voor de aanleg van 2300 zonnepanelen, waarmee in de energiebehoefte van 250 gezinnen kan worden voorzien. De gemeente gaat onderzoeken hoeveel zonnepanelen er op daken van metrostations kunnen worden geplaatst.
Amsterdam groeit op alle fronten en dat zet nogal wat druk op de stad. De gemeente en haar partners willen de groei verder mogelijk maken en die bovendien duurzaam laten zijn. De stad moet in 2025 sterker, leefbaarder, schoner en gezonder zijn. Zo is het ook vastgelegd in de door de gemeenteraad vastgestelde Agenda Duurzaam Amsterdam.
Wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho ziet de samenwerking met bedrijven als het GVB als voorbeeld voor anderen: "We gaan Amsterdam op grote schaal verduurzamen, en dat doen we samen met partners die grootschalige ambities hebben. Koplopers als het GVB verdienen een podium én navolging."
De gemeente gaat onder meer 1 miljoen euro bijdragen aan de aanschaf van schonere bussen en de daarvoor benodigde infrastructuur zoals oplaadpunten, en zal samen met GVB het onderzoek naar de pontjes en de kansen voor zonne-energie uitvoeren.
In 2025 moet al het vervoer door het GVB uitstootvrij zijn. In de komende drie jaar gaan de eerste uitstootvrije bussen rijden. Ook wordt gestart met een onderzoek naar hoe de veerponten zo schoon mogelijk kunnen varen. Voor 2019 wil het GVB 50 elektrische auto’s hebben, waarmee jaarlijks minstens 700.000 kilometer in Amsterdam uitstootvrij wordt gereden. De elektriciteit gaat het bedrijf zelf opwekken met zonnepanelen op eigen gebouwen. Uit een eerste onderzoek blijkt dat het GVB over ruimte beschikt voor de aanleg van 2300 zonnepanelen, waarmee in de energiebehoefte van 250 gezinnen kan worden voorzien. De gemeente gaat onderzoeken hoeveel zonnepanelen er op daken van metrostations kunnen worden geplaatst.
Amsterdam groeit op alle fronten en dat zet nogal wat druk op de stad. De gemeente en haar partners willen de groei verder mogelijk maken en die bovendien duurzaam laten zijn. De stad moet in 2025 sterker, leefbaarder, schoner en gezonder zijn. Zo is het ook vastgelegd in de door de gemeenteraad vastgestelde Agenda Duurzaam Amsterdam.
Wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho ziet de samenwerking met bedrijven als het GVB als voorbeeld voor anderen: "We gaan Amsterdam op grote schaal verduurzamen, en dat doen we samen met partners die grootschalige ambities hebben. Koplopers als het GVB verdienen een podium én navolging."
De gemeente gaat onder meer 1 miljoen euro bijdragen aan de aanschaf van schonere bussen en de daarvoor benodigde infrastructuur zoals oplaadpunten, en zal samen met GVB het onderzoek naar de pontjes en de kansen voor zonne-energie uitvoeren.
Geen opmerkingen: