Plaatsing nieuwe spoorbrug op 17, 18 en 19 november
Op vrijdagochtend 17 november komt de nieuwe spoorbrug bij Utrecht stapvoets in beweging. Een spannende klus die zondag de 19e is afgerond. Dan ligt de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De plaatsing van de brug heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van Utrecht.
Wil je in het weekend van 17 ,18 en 19 november naar Utrecht, bijvoorbeeld voor de intocht van Sinterklaas? Let dan goed op, want de plaatsing van de brug heeft gevolgen voor het treinverkeer én het wegverkeer. Treinreizigers tussen Utrecht en Woerden moeten zaterdag en zondag rekening houden met een aangepast reisadvies en extra reistijd. Tussen Utrecht en Woerden rijden snel- en stopbussen in plaats van treinen. Reizigers van en naar Rotterdam, Den Haag en Leiden kunnen gebruik maken van de omreisroute. Plan je reis op ns.nl of in de NS-app voor een reisadvies op maat. In en om Utrecht is er hinder voor het wegverkeer, omleidingen worden aangegeven en zijn te vinden op: www.goedopweg.nl(link is external)
Om de brug op een veilige manier naar de overkant te kunnen vervoeren, is het Amsterdam-Rijnkanaal in de nacht van zaterdag op zondag vanaf 0.00 uur tot zondagmiddag 14.00 uur gestremd voor al het vaarverkeer. Voorafgaand aan de volledige afsluiting is hij van zaterdag 15.00 tot 00.00 uur versmald. Aansluitend op de volledige afsluiting is hij vanaf zondagmiddag 14.00 uur tot maandagochtend 06.00 uur versmald. De maatregelen zijn afgestemd met Rijkswaterstaat. Raadpleeg de website van Rijkswaterstaat(link is external) voor actuele berichten voor de scheepvaart.
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelt ProRail het spoor over een lengte van bijna 2 kilometer, van twee naar vier sporen. Voor deze spoorverdubbeling bouwt ProRail een extra - en stillere - brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de gele Hogeweidebrug in te liggen. Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat? Kijk dan op de animatie. Na plaatsing van de nieuwe brug wordt de bestaande spoorbrug hoger en stiller gemaakt, en leggen we een tweede viaduct aan bij de Thomas à Kempisweg. Naar verwachting zijn we hiermee eind 2018 klaar. Alles om ruimte te maken voor meer treinen.
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen, en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee scheppen we ruimte voor meer treinen, voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het project Randstadspoor.
Wil je in het weekend van 17 ,18 en 19 november naar Utrecht, bijvoorbeeld voor de intocht van Sinterklaas? Let dan goed op, want de plaatsing van de brug heeft gevolgen voor het treinverkeer én het wegverkeer. Treinreizigers tussen Utrecht en Woerden moeten zaterdag en zondag rekening houden met een aangepast reisadvies en extra reistijd. Tussen Utrecht en Woerden rijden snel- en stopbussen in plaats van treinen. Reizigers van en naar Rotterdam, Den Haag en Leiden kunnen gebruik maken van de omreisroute. Plan je reis op ns.nl of in de NS-app voor een reisadvies op maat. In en om Utrecht is er hinder voor het wegverkeer, omleidingen worden aangegeven en zijn te vinden op: www.goedopweg.nl(link is external)
Om de brug op een veilige manier naar de overkant te kunnen vervoeren, is het Amsterdam-Rijnkanaal in de nacht van zaterdag op zondag vanaf 0.00 uur tot zondagmiddag 14.00 uur gestremd voor al het vaarverkeer. Voorafgaand aan de volledige afsluiting is hij van zaterdag 15.00 tot 00.00 uur versmald. Aansluitend op de volledige afsluiting is hij vanaf zondagmiddag 14.00 uur tot maandagochtend 06.00 uur versmald. De maatregelen zijn afgestemd met Rijkswaterstaat. Raadpleeg de website van Rijkswaterstaat(link is external) voor actuele berichten voor de scheepvaart.
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelt ProRail het spoor over een lengte van bijna 2 kilometer, van twee naar vier sporen. Voor deze spoorverdubbeling bouwt ProRail een extra - en stillere - brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Deze brug komt tussen de huidige brug en de gele Hogeweidebrug in te liggen. Wil je weten hoe dat in zijn werk gaat? Kijk dan op de animatie. Na plaatsing van de nieuwe brug wordt de bestaande spoorbrug hoger en stiller gemaakt, en leggen we een tweede viaduct aan bij de Thomas à Kempisweg. Naar verwachting zijn we hiermee eind 2018 klaar. Alles om ruimte te maken voor meer treinen.
De spoorverdubbeling tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn is onderdeel van het project Randstadspoor: een uitgebreid spoornet met meer sporen, en nieuwe en comfortabele stations in de regio Utrecht. Daarmee scheppen we ruimte voor meer treinen, voor meer reizigers, die dichter bij huis én frequenter op de trein kunnen stappen. Randstadspoor bevat zeven nieuwe stations: Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum, Tiel Passewaaij en Utrecht Vaartsche Rijn. ProRail werkt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aan het project Randstadspoor.
Geen opmerkingen: