Rover bezorgd over toename NS-storingen
De Nederlandse Spoorwegen kampten in 2017 met 117 ‘impactvolle storingen’, dat is eenderde meer dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit aanhoudend onderzoekswerk van het AD nadat NS eerdere berichtgeving heeft ontkend.
Rover vindt het zeer alarmerend dat het aantal grote storingen zo hard is gestegen. Uit de officiële metingen blijkt dat het hier gaat om storingen waarbij minimaal 25 treinen uitvallen en die dus grote hinder voor de reiziger opleveren. De verklaring van NS is eigenlijk dat er bij voorbaat treinen worden geschrapt om te voorkomen dat er treinen uitvallen of informatie niet klopt. Het compleet schrappen van treinen wanneer je de zaken niet op orde hebt, is een paardenmiddel dat voor onnodige vertraging zorgt. De reiziger mag van NS verwachten dat zij er alles aan doen om de treindienst zo snel mogelijk op te starten. Een reiziger heeft daarbij liever een trein die vertraagd is, dan helemaal geen trein. Rover verwacht van NS dat zij elke impactvolle verstoring analyseert en zorgt voor een verbeterplan. Een toename van deze hinderrijke verstoringen is daarom het tegenovergestelde van de verwachting van de reiziger.
Het AD noemt een tweetal voorbeelden waaruit blijkt dat het ontbreken van een conducteur vergaande gevolgen heeft. Rover hoort graag van NS hoe zij dit soort problemen in de toekomst gaat voorkomen. Dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat meer reizigers op tijd op hun eindbestemming komen, daar is Rover van overtuigd.
Rover vindt het zeer alarmerend dat het aantal grote storingen zo hard is gestegen. Uit de officiële metingen blijkt dat het hier gaat om storingen waarbij minimaal 25 treinen uitvallen en die dus grote hinder voor de reiziger opleveren. De verklaring van NS is eigenlijk dat er bij voorbaat treinen worden geschrapt om te voorkomen dat er treinen uitvallen of informatie niet klopt. Het compleet schrappen van treinen wanneer je de zaken niet op orde hebt, is een paardenmiddel dat voor onnodige vertraging zorgt. De reiziger mag van NS verwachten dat zij er alles aan doen om de treindienst zo snel mogelijk op te starten. Een reiziger heeft daarbij liever een trein die vertraagd is, dan helemaal geen trein. Rover verwacht van NS dat zij elke impactvolle verstoring analyseert en zorgt voor een verbeterplan. Een toename van deze hinderrijke verstoringen is daarom het tegenovergestelde van de verwachting van de reiziger.
Het AD noemt een tweetal voorbeelden waaruit blijkt dat het ontbreken van een conducteur vergaande gevolgen heeft. Rover hoort graag van NS hoe zij dit soort problemen in de toekomst gaat voorkomen. Dat zal er uiteindelijk voor zorgen dat meer reizigers op tijd op hun eindbestemming komen, daar is Rover van overtuigd.
Geen opmerkingen: