Warme dagen op komst bij NS
Hitte kan elektronica ontregelen, ook langs het spoor. Dat belemmert dan bijvoorbeeld de bediening van de seinen en wissels. Voorafgaand aan de hete perioden van het jaar plaatst ProRail daarom koelapparatuur bij spoorsystemen.
De frequent onderhouden spoorbanen liggen er doorgaans strak bij. Maar als tijdens hete dagen de zon langdurig op het spoor brandt, kan bij een temperatuur van meer dan 25 graden een spoorstaaf wel de 70 graden aantikken. Omdat staal door zulke extreme hitte uitzet, kunnen door de druk slingers in het spoor ontstaan. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Inspecteurs van ProRail controleren daarom regelmatig het spoor.
Hitte is niet alleen voor het spoor, maar ook voor treinen zelf een extreme uitdaging. Vervoerders doen er alles aan om problemen tot een minimum te beperken. Als door de hitte toch een trein defect raakt, staan op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.
De frequent onderhouden spoorbanen liggen er doorgaans strak bij. Maar als tijdens hete dagen de zon langdurig op het spoor brandt, kan bij een temperatuur van meer dan 25 graden een spoorstaaf wel de 70 graden aantikken. Omdat staal door zulke extreme hitte uitzet, kunnen door de druk slingers in het spoor ontstaan. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Inspecteurs van ProRail controleren daarom regelmatig het spoor.
Hitte is niet alleen voor het spoor, maar ook voor treinen zelf een extreme uitdaging. Vervoerders doen er alles aan om problemen tot een minimum te beperken. Als door de hitte toch een trein defect raakt, staan op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.
Geen opmerkingen: