Intercity Amsterdam – Amersfoort dreigt te verdwijnen
Treinreizigers tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal zijn in de toekomst aangewezen op de Sprinter. Dit besluit is genomen door staatssecretaris Van Veldhoven in het plan voor uitbreiding van treinen rond Almere. Rover wil een andere oplossing.
Er zijn meer treinen nodig rond Amsterdam, Schiphol, Almere en Lelystad, maar de ruimte op het spoor ontbreekt. De Staatssecretaris heeft daarom samen met Metropoolregio Amsterdam besloten dat er de komende jaren moet worden geschoven: er komen meer (en snellere) Sprinters rond Amsterdam Centraal en richting Amsterdam Zuid gaat de aandacht naar Intercity’s uit. Voor reizigers uit Amersfoort betekent dit dat zij straks zijn aangewezen op een Sprinter naar Amsterdam Centraal of de Intercity naar Amsterdam Zuid.
Dat het aantal Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Weesp straks van 4 naar 10 per uur gaat, juicht Rover toe. Het schrappen van de Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Almere Centrum/Amersfoort Centraal kan echter niet op de goedkeuring van Rover rekenen.
Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft Rover het Rijk geadviseerd de dienstregeling op enkele onderdelen te optimaliseren en vooral om meer te investeren in infrastructuur.
Er zijn meer treinen nodig rond Amsterdam, Schiphol, Almere en Lelystad, maar de ruimte op het spoor ontbreekt. De Staatssecretaris heeft daarom samen met Metropoolregio Amsterdam besloten dat er de komende jaren moet worden geschoven: er komen meer (en snellere) Sprinters rond Amsterdam Centraal en richting Amsterdam Zuid gaat de aandacht naar Intercity’s uit. Voor reizigers uit Amersfoort betekent dit dat zij straks zijn aangewezen op een Sprinter naar Amsterdam Centraal of de Intercity naar Amsterdam Zuid.
Dat het aantal Sprinters tussen Amsterdam Centraal en Weesp straks van 4 naar 10 per uur gaat, juicht Rover toe. Het schrappen van de Intercity’s tussen Amsterdam Centraal en Almere Centrum/Amersfoort Centraal kan echter niet op de goedkeuring van Rover rekenen.
Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft Rover het Rijk geadviseerd de dienstregeling op enkele onderdelen te optimaliseren en vooral om meer te investeren in infrastructuur.
Geen opmerkingen: