ProRail doet onderzoek naar de oorzaak van de telefoniestoring
ProRail doet onderzoek naar de oorzaak van de telefoniestoring op het spoor van donderdag 16 september. Om treinen veilig te kunnen laten rijden, is communicatie tussen de treindienstleiders van ProRail en machinisten essentieel. Door de storing werkte dit niet optimaal. Om die reden werd besloten om het treinverkeer tussen 17.30 en 19.00 uur landelijk stil te leggen.
Dit specifieke systeem wordt voor ProRail verzorgd door Mobirail. Door de storing in dit systeem was die communicatie niet mogelijk op een stabiele manier.
De eerste voorlopige onderzoeksresultaten laten zien dat de storing van donderdag 16 september een andere oorzaak kent dan de eerdere telefoniestoring op 31 mei.
Voor het telefoniesysteem staan er voor ProRail serverruimtes in Rotterdam en Amsterdam. Wanneer er zich in bijvoorbeeld Rotterdam een probleem voordoet heeft de locatie eerst zelf een back-up mogelijkheid. Mocht dat niet werken, dan is Amsterdam een tweede back-up. Dit geldt ook andersom. In mei werkte er geen enkele back-up, waardoor er voor langere tijd geen treinverkeer mogelijk was. Na deze storing zijn er maatregelen genomen om die situatie te voorkomen.
Op donderdag 16 september lijken de problemen te zijn ontstaan in de telefonieservers in Rotterdam. De back-up in Rotterdam zelf werkte niet, maar de tweede back-up in Amsterdam werkte wel. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar deze tweede terugvaloptie zat echter een periode waarin het telefoniesysteem nog niet stabiel werkte. In die periode is besloten om het treinverkeer te staken.
Geen opmerkingen: