Ads Top

Dienstregeling NS verder aangepast op nieuw reisgedrag

NS wil de dienstregeling van 2024 verder verbeteren en aanpassen aan de wensen van de reizigers. Dat staat in de Adviesaanvraag Dienstregeling 2024 aan regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het LOCOV.

Na corona is het reisgedrag veranderd en zien NS ook minder reizigers in de trein. Daarnaast is de arbeidsmarkt krap,

Door langere treinen te rijden, past het aantal geboden stoelen weer bij de huidige reizigersaantallen. Daarnaast voorkomt deze dienstregeling dat de werkdruk verder toeneemt. De eerste ervaringen zijn goed: reizigers hebben minder vaak een te drukke trein, kunnen meestal zitten en worden weinig geconfronteerd met uitval.

De tienminutentreinen tussen Amsterdam en Eindhoven (Intercity's) rijden net als in 2023 op maandag tot en met donderdag overdag. In de avonduren en op vrijdag tot en met zondag de hele dag rijden de Intercity’s en Sprinters zoveel mogelijk om het kwartier.

Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.

Tussen Leeuwarden – Zwolle – Lelystad wil NS een nieuwe Sprinter rijden. De huidige overstap van 25 minuten in Zwolle tussen Leeuwarden en Dronten / Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor 22 minuten korter.

Reizigers kunnen in 2024 in minder dan zes uur naar Berlijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS en hun partners in Duitsland werken samen om de IC Berlijn te versnellen. Door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur, een nieuwe dienstregeling en het inzetten van andere treinen is het mogelijk om de reistijd van de Intercity Berlijn met 30 minuten te versnellen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.