Ads Top

Spoorcapaciteit vergroten met kunstmatige intelligentie

ProRail werkt samen met TU Delft, Universiteit Utrecht en NS in het onderzoekslaboratorium ROBUST-RAIL. Dit lab ontwikkelt kunstmatige intelligentie, ook wel afgekort tot AI. Het wordt ingezet om de capaciteit op het spoor veilig te plannen en te vergroten. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft rond de 1 miljoen euro uitgetrokken voor het lab.

Het RAIL-lab wil met kunstmatige intelligentie uitdagingen op spoorknooppunten aanpakken. Spoorweginfrastructuur is kostbaar en schaars. Dat geldt vooral voor rangeerterreinen bij stations, omdat deze vaak midden in de stad liggen. Het is belangrijk om deze schaarse infrastructuur zo goed mogelijk te benutten.

Met kunstmatige intelligentie kan men nog beter inspelen op de verwachte reizigersstromen. In een eerdere pilot is de potentie hiervan al aangetoond. Dit is slechts een van de vele voorbeelden van hoe AI-technieken bijdragen aan betaalbare en duurzame maatschappelijke ontwikkelingen.

De kennis over kunstmatige intelligentie kan men uiteindelijk gebruiken voor grotere logistieke puzzels: hoe we ons spoornet wendbaarder kunnen maken, specifiek in het omgaan met ver. Maar ook bij het voorbereiden van nieuwe dienstregelingen.

RAIL Lab is een samenwerking tussen de Technische Universiteit Delft, de Universiteit Utrecht, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail. NWO heeft voor de komende tien jaar 25 miljoen euro uitgetrokken voor het ROBUST-AI-programma en het RAIL-lab is hier onderdeel van.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.