Ads Top

Amsterdam zet vaart achter aanpassen OV-haltes

Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam trekken in 2023 en 2024 elk minimaal een half miljoen euro extra uit om haltes van het openbaar vervoer toegankelijk te maken. Dit komt bovenop de aanpassing van haltes die betrokken zijn bij de herinrichting van straten en projecten.

Amsterdam heeft nog een flinke weg te gaan voordat alle haltes voor iedereen, dus ook voor mensen met een fysieke of visuele beperking, toegankelijk zijn. Op dit moment is 27 procent van de haltes volledig toegankelijk. Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam streven ernaar om tot 2030 jaarlijks tientallen haltes extra toegankelijk te maken.

Sommige haltes die nog aangepakt moeten worden, zijn vrij simpel aan te passen. Met enkele kleine ingrepen kunnen we die snel en relatief goedkoop toegankelijk maken. Bijvoorbeeld door een prullenbak te verplaatsen die in de weg staat voor rolstoelgebruikers. De aanpassing van andere haltes is juist ingrijpend en duur. Bij deze haltes is het bijvoorbeeld nodig om het perron te verbreden of de rijbaan ernaast te verleggen.

Om zoveel mogelijk haltes zo snel mogelijk te verbeteren, zijn we in 2022 begonnen met het extra snel aanpakken van de ‘gemakkelijke’ haltes. Amsterdam trekt hiervoor in 2022, 2023 en 2024 € 500.000,- per jaar uit. De Vervoerregio vult dit aan met minimaal 500.000 euro. Zo zijn in 2022 al 4 brede tramhaltes opgehoogd voor mensen met een rolstoel, rollator of zware boodschappen. Voor 2023 staan nog 4 tramhaltes op de planning. Hierna pakken we de meer ingewikkelde haltes aan.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.